Vyučující
|
-
Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
-
Hrdinová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojmy textu, koheze, koherence, pojmy téma a réma, funkce textů, druhy textů, tříd textů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky textové lingvistiky je získání základních znalosti studentů o pojmech, přístupech a cílech této disciplíny. Textová lingvistika může být učitelům užitečná tím, že poskytuje praktické metody textové analýzy, které umožňuji žákům i učitelům věcnější a objektivnější práce s texty mateřského nebo cizího jazyka. - Textová lingvistika jako lingvistická disciplína - předmět(y) textové lingvistiky - vědecký pojem text - text jako jazykový znak v různých komunikačních modelech - různé funkce odlišných textových druhů - různé typologie textových funkcí a druhů - "vnější" kritéria klasifikace textů - "vnitřní" kritéria klasifikace textů - souvislost a soudržnost v textech - mikrostruktury: téma a réma - makrostruktury - praktické pokyny do výuky ve školách
Schopnost vysvětlení základních texttlingvistických jevů.
|
Předpoklady
|
Student musí být schopen hovořit a reagovat ve výuce v německém jazyce
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast v semináři, test.
|
Doporučená literatura
|
-
Brinker, K. (1997). Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbergriffe und Methoden.. Berlin: Erich Schmidt Verlag.
-
Dubová, J., Pallová, M. (2004). Einführung in die Textlinguistik. UP Olomouc.
|