Předmět: Projektové vyučování

« Zpět
Název předmětu Projektové vyučování
Kód předmětu KNJ/KNPVQ
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Projektová výuka, základní charakteristiky, pozitiva a negativa. Historie projektové výuky v ČR a v zahraničí. Fáze tvorby projektů. Typy projektů. Skupinová práce. Cíle projektové výuky, pedagogické aspekty projektové výuky. Projekty přesahující rámec jednoho předmětu, mezipředmětové vztahy v rámci projektů. Projekty realizované v rámci 1 předmětu. Projektová výuka a internet. E-mailové projekty. Projektová práce na školách (srovnání). Program eTwinning. Hodnocení v rámci projektové výuky. Projektová výuka a učebnice.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 2 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - terminologicky vymezit pojmy: projektová výuka, projekt, projektová metoda, výuková metoda, organizační forma, výuková strategie - shrnout dosavadní stav poznání v oblasti projektové výuky - vysvětlit negativa a pozitiva projektové výuky - vysvětlit hlavní rozdíly mezi projektovou a projektově orientovanou výukou - vyjmenovat fáze projektové práce - vysvětlit přínos projektové výuky pro výuku cizích jazyků - objasnit postupy práce při zpracování projektu - navrhnout, vytvořit, naplánovat vlastní projekt uplatnitelný ve výuce německého jazyka na základní škole - analyzovat, hodnotit a vytvářet projekty určené pro výuku cizího jazyka na 2. st. ZŠ
Student získá základní informace a poznatky z teorie, orientuje se v termínech souvisejících s projektovou výukou a je schopen samostatně vytvořit projekt určený žákům základních škol.
Předpoklady
Aktivní znalost německého jazyka, schopnost komunikace a kreativního myšlení.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na seminářích, zpracování a prezentace vytvořeného projektu. Studenti vypracují projekt s prvky interdisciplinarity, aplikovatelný ve výuce německého jazyka na 2. St. ZŠ.
Doporučená literatura
  • Dömischová, I. (2011). Projektová výuka. Moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemí.. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • Frey, K. (1997). Die Projektmethode. Weinheim.
  • Gudjons, H. (1997). Handlungsoprientiert lehren und lernen. 5. Auflage. Bad Heilbrunn.
  • Hänsel, D. (1988). Das Projektbuch Sekundarstufe. Weinheim.
  • Hänsel, Dagmar. (1997). Handbuch Projektunterricht.. Winheim.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní