Vyučující
|
-
Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obrázky jako podnět ke kreativnímu jazykovému vyučování. Funkce obrázků v jazykové výuce, metodické modely a příklady. Vnímání obrazového materiálu, druhy obrázků. Obrázkové knihy pro nejmenší v cizím jazyce. Obrázkové příběhy ve výuce cizího jazyka. Reklama. Funkce pohyblivých obrázků. Obrázky z interkulturní perspektivy. Obrázky jako podnět k aktivní komunikaci. Učení a umělecký obrazový materiál. Obsah semináře budou tvořit také aktivity prakticky zaměřené na práci s obrazovým materiálem ve výuce německého jazyka.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je získání nejen teoretických základů práce s obrazovým materiálem v cizojazyčné výuce, ale i praktické ověření a tvorba vlastních aktivit využitelných ve výuce cizího jazyka. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat hlavní kategorie obrazového materiálu používaného ve výuce cizího jazyka - charakterizovat a vysvětlit hlavní odlišnosti mezi jednotlivými kategoriemi - vysvětlit hlavní funkce obrazového materiálu - pojmenuje kritéria výběru obrazového materiálu vhodného do výuky cizího jazyka - popsat působení obrazového materiálu na vnímání žáků 2. stupně základních škol - navrhnout a vytvořit vlastní aktivitu/učební pomůcku do výuky německého jazyka na základní škole
Student získá základní přehled o teoretických východiscích používání obrazových materiálů ve výuce cizího jazyka. Student je způsobilý samostatně zpracovat, metodicky popsat a aplikovat vytvořený materiál (aktivitu) do výuky německého jazyka na základní škole.
|
Předpoklady
|
Aktivní znalost německého jazyka, schopnost komunikace a kreativního myšlení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast ve výuce. Průběžné plnění zadaných úkolů a participace na výuce. Studenti zpracují metodické a pracovní listy, popř. vytvoří jiný výukový materiál s využitím obrazového materiálu, aplikovatelný ve výuce německého jazyka na základní škole. Materiál musí rozvíjet/upevňovat jednu ze základních jazykových dovedností.
|
Doporučená literatura
|
-
DÖMISCHOVÁ, Ivona. (2013). Bilder im Fremdsprachenunterricht. Soubor pro LMS. 2013. (studijní opora).. PdF UP v Olomouci.
-
Henrici, Gerd; Riemer, Claudia. (1996). Einführung in die Didaktik des Unterrichts.. Schneider Verlag: Hohengehren.
-
Jung, Lothar. (2001). 99 Stichwörter zum Unterricht. Deutsch als Fremdsprache. Obsahuje bibliografii.. Ismaning: Max Hueber Verlag.
-
Scherling, Theo; Schuckall. (1992). Mit Bildern lernen. Handbuch für den Fremdsprachenunterricht.. Berlin: Langenscheidt.
|