Předmět: Literární projekty

« Zpět
Název předmětu Literární projekty
Kód předmětu KNJ/KNLPQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Stamm Ulrike, doc. Dr. M.A.
  • Kubica Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V předmětu "Literární projekty" získávají studenti teoretické poznatky v oblasti dovednosti čtení a porozumění. Rovněž jsou jim předávány základní znalosti o práci s textem. Na jednotlivých ukázkách textů studenti prakticky analyzují úhly možného porozumění, struktury otázek a jejich formy, didaktické zpracování textu. Výstupem tohoto předmětu je vlastní návrh několikahodinového projektu, který by měl studentům sloužit v jejich budoucím povolání učitele německého jazyka na základní škole.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Seminář sleduje tři cíle: - četbu a studium literárních textů vhodných pro výuku němčiny jako cizího jazyka - rozvíjení didakticky vhodných projektů - zprostředkování základů kreativního psaní ve výuce Německého jazyka, příp. experimentování s ním
Student je schopen na základě osvojených poznatků aktivně komunikovat, diskutovat a argumentovat k tématickým okruhům vymezeným seminářem
Předpoklady
Znalost německého jazyka a schopnost analyzovat a interpretovat literární text.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Znalosti získané samostudiem jsou kontrolovány jak v přímé výuce, tak opravou přidělených úkolů formou on-line. Studenti si osvojují látku samostudiem dle distanční opory a individuálně vypracují cvičení označená v opoře jako Aufgabe a zkontrolují v klíči. Individuální práce studentů se realizují z části referáty ve formě prezentace Power Point, převážně však domácími úkoly metodou online.
Doporučená literatura
  • Hass, G. (1984). Kinder- und Jugendliteratur - ein Handbuch.. Stuttgart: Reclam.
  • Kékesi Petra. (2009). Landeskunde und Literatur im DaF - Unterricht. Landeskundlich relevante, moderne literarische Texte im DaF - Unterricht.. Saaebrücken: VDM Verlag.
  • Kroppensteiner, Jürgen. (2001). Literatur im DaF - Unterricht. Eine Einführung in produktiv-kreative Techniken.. Wien.
  • Kümmerling-Meibauer, B. (2004). Klassiker der Kinder- ung Jugendliteratur.. Stuttgart: Verlag J.B.Metzler.
  • Swantje Ehlers. (1992). Lesen als Verstehen. Zum Verstehen fremdsprachlicher literarischer Texte und ihrer Didaktik.. Berlin: Langenscheidt.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní