Předmět: Interkulturalita

« Zpět
Název předmětu Interkulturalita
Kód předmětu KNJ/KNINQ
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Stamm Ulrike, doc. Dr. M.A.
  • Hrdinová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rozsah učiva odpovídá rozsahu učiva denního studia na základě studijní opory. Studenti si osvojují látku částečně samostudiem dle studijní opory.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Záměrem je uvést budoucí učitele do témat souvisejících s interkulturalitou a se způsobem senzibilizovat budoucí žáky a studenty pro specifika interkulturního česko-německého dialogu. Témata: - Kultura a ?interkulturalita' (Kultura a její odlišnosti, pojmy inter-, multi- und transkulturalita) - Vnímání cizích kultur (Paradox vnímání cizích kultur, stereotypy a předsudky, Němci z pohledu Čechů, heterostereotypy) - Xenofobie a rasismus (dialektika ?vlastního' a ?cizího', funkce a vlivy xenofobie, kognitivní, psychické a politické efekty) - Metody srovnávání kultur - Výuka německého jazyka jako interkulturní výuka (didaktické a metodické pokyny do profesionální praxe) I. - Výuka německého jazyka jako interkulturní výuka (didaktické a metodické pokyny do profesionální praxe) II

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na výuce, práce se studijní oporou a internetem, zpracování dílčích úkolů
Doporučená literatura
  • Bausch, Karl-Richard; Christ,Herbert; Krumm, Hans-Jürgen (eds.). (1994). Interkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht. Arbeitspapiere der 14. Frühjahrskonferenz zur Erforschung des Fremdsprachenunterrichts.. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
  • Cyprian, J.-P. (2008). Interkulturalit¨t und interkulturelles Lernen. Eine Einführung.. Olomouc: Nakladatelství UP.
  • Lüsebrink, Hans-Jürgen. (2005). Interkulturelle Kommunikation. Interaktion, Fremdwahrnehmung, Kulturtransfer.. Stuttgart-Weimar: Verlag J.B. Metzler.
  • Seibt, Ferdinand. (1993). Deutschland und die Tschechen. Geschichte einer Nachbarschaft in der Mitte Europas.. München: Piper Verlag.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní