Vyučující
|
-
Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní pojmy z oblasti didaktiky a metodiky výuky cizího jazyka. Metody výuky cizího jazyka. Role učitele a žáka v cizojazyčném vyučování. Vyučovací hodina: její struktura, typy vyučovacích hodin. Práce se slovní zásobou, formy, cvičení, kontrola. Rozvoj jazykových dovedností. Cvičení podporující rozvoj jazykových dovedností. Společný Evropský referenční rámec pro jazyky. Otevřené formy vyučování. Analýza učebnic pro výuku německého jazyka. Webové stránky zaměřené na výuku německého jazyka. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojmy didaktika a metodika výuky cizího jazyka, jazyková dovednost, - analyzovat a hodnotit jednotlivé didaktické koncepce s ohledem na výuku cizího jazyka - definovat kategorie učitel a žák ve výuce cizího jazyka, objasnit jejich vzájemnou interakci - vyjmenovat a charakterizovat základní metody výuky cizího jazyka - vysvětlit zákonitosti a principy práce s jazykovými prostředky ve výuce německého jazyka - vyjmenovat a charakterizovat učební strategie a aplikovat je do výuky cizího jazyka - analyzovat základní učební materiály používané ve výuce německého jazyka na základních školách
Student se orientuje v základní terminologii z oblasti didaktiky a metodiky cizího jazyka. Student je schopen na základě osvojených poznatků aktivně komunikovat, diskutovat a argumentovat k tématickým okruhům vymezeným seminářem. Aktivní přístup studentů k výuce. Plnění průběžně zadávaných úkolů.
|
Předpoklady
|
Aktivní znalost německého jazyka, schopnost komunikace a kreativního myšlení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na přednáškách, zpracování a participace na dílčích úkolech. Průběžné plnění zadaných úkolů a participace na výuce. Vytvoření a odprezentování zadaného tématu/seminární práce před skupinou.
|
Doporučená literatura
|
-
(2002). Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 1. české vyd.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Hendrich, Josef. (1988). Didaktika cizích jazyků. 1. vyd.. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
-
Henrici, Gerd; Riemer, Claudia. (1996). Einführung in die Didaktik des Unterrichts.. Schneider Verlag: Hohengehren.
-
Choděra, Radomír - Ries, Lumír. (1999). Výuka cizích jazyků na prahu nového století: Výuka cizích jazyků na pranu nového století: (metadidaktika, humanizace) (Variant). 1. vyd.. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
Janíková, Věra. (2000). Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. . Masarykova univerzita Brno.
-
Jung, L. 99 Stichwörter zum Unterricht. .
-
Neuner, Gerhard - Hunfeld, Hans. (1992). Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts: eine Einführunt: Fernstudieneinheit.. Berlin: Langenscheidt.
-
Zajícová, Pavla. (2002). Didaktik der Fremdsprache Deutsch. Einführung in die Didaktik des Deutschen als Fremdsprache. Ostrava.
|