Předmět: Gender v současné němčině

« Zpět
Název předmětu Gender v současné němčině
Kód předmětu KNJ/KGEN@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdinová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Kolek Vít, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní pojmy vztahující se k genderovým studiím (gender, genderová role, genderová identita, genderové stereotypy). Genderově senzitivní výuka (komunikace mezi vyučujícími a žáky/němi, generické maskulinum vs. genderově vyvážený jazyk, rovné šance ve výuce, učebnice a výklad učiva z genderové perspektivy, práce s obrazem s genderovou tématikou). Koncept queer a queer pedagogika/didaktika.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat a vysvětlit základní pojmy týkající se genderu - vysvětlit a popsat aspekty vztahu mezi kategorií genderu a vyučovací praxí - objasnit vliv jazyka v učitelské praxi z genderové perspektivy - aplikovat prostředky genderově senzitivní výuky ve vlastní praxi - analyzovat a interpretovat učební materiály z perspektivy rovných šancí a genderově senzitivní výuky - navrhovat vlastní genderově senzitivní materiály

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
80 % aktivní účast na tutoriálech, plnění průběžných úkolů. Požadavky pro ISP: 20 % účast na hodinách. Plnění průběžných úkolů.
Doporučená literatura
  • BABANOVÁ, Anna a MIŠKOLCI, Jozef. (2007). Genderově citlivá výchova: kde začít? Příručka pro vyučující na základních školách. Praha: Otevřená společnost.
  • KLANN-DELIUS, Gisela. (2005). Sprache und Geschlecht. Eine Einführung. Stuttgart: J. B. Metzler.
  • PINAR, William F. (1998). Queer Theory in Education. London/New York: Routledge.
  • SAMEL, Ingrid. (2000). Einführung in die feministische Sprachwissenschaft. Berlin: Erich Schmidt.
  • SMETÁČKOVÁ, Irena. (2006). Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost.
  • VALDROVÁ, Jana. (2018). Reprezentace ženství z perspektivy lingvistiky genderových a sexuálních identit. Praha: SLON.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -