Předmět: Gender v literatuře

« Zpět
Název předmětu Gender v literatuře
Kód předmětu KNJ/KGEL@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Kolek Vít, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní pojmy vztahující se k genderovým studiím (gender, genderová role, genderová identita, genderové stereotypy). Vztah genderu a literatury na různých úrovních (autor/ka, příběh, jazyk a estetika, čtenář/ka, historický/sociální/kulturní aspekt textu). Genderové stereotypy v textech různých autorů a autorek z různých epoch. Role žen a mužů v literárních textech různých dob. Queer teorie a queer čtení.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování disciplíny by studenti měli být schopni: - definovat a vysvětlit základní pojmy týkající se genderu - vysvětlit a popsat aspekty vztahu mezi genderem a literaturou - vyhledávat a analyzovat genderové stereotypy v literatuře - interpretovat literární texty genderově literárněvědnou optikou - definovat, vysvětlit a použít koncept queer v literárněvědné analýze

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
80% účast ve výuce, účast na tutoriálech, průběžné plnění úkolů požadavky pro ISP: 20% účast, průběžné plnění úkolů dle požadavků vyučujícího
Doporučená literatura
  • BABANOVÁ, Anna a MIŠKOLCI, Jozef. (2007). Genderově citlivá výchova: kde začít? Příručka pro vyučující na základních školách.. Praha.
  • KLANN-DELIUS, Gisela. (2005). Sprache und Geschlecht. EineEinführung.. Stuttgart.
  • PINAR, William F. (1998). Queer Theory in Education. London/New York.
  • PLÖSSER, Melanie. (2005). Dekonstruktion ? Feminismus ? Pädagogik: VermittlungsansätzezwischenTheorieundPraxis.. Königstein.
  • SAMEL, Ingrid. (2000). Einführung in die feministische Sprachwissenschaft. 2., überarbeiteteunderweiterteAuflage.. Berlin.
  • SMETÁČKOVÁ, Irena. (2006). Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele.. Praha.
  • VALDROVÁ, Jana. (2006). Gender a společnost.. Ústí nad Labem.
  • VALDROVÁ, Jana. (2018). Reprezentace ženství z perspektivy lingvistiky genderových a sexuálních identit.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní