Předmět: Didaktika němčiny B

« Zpět
Název předmětu Didaktika němčiny B
Kód předmětu KNJ/KDIDC
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Disciplína se zabývá základy z oblasti didaktiky cizího jazyka, metodami, formami, prací se slovní zásobou, rozvojem jednotlivých jazykových dovedností včetně učebních strategií. Práce s obrazovým materiálem ve výuce cizího jazyka, Slovní zásoba a strategie učení, Učební materiály pro počáteční výuku cizího jazyka, Nové metody a postupy při výuce cizího jazyka (např. autonomní učení, projektová výuka), Práce se žáky se specifickými poruchami učení v rámci cizojazyčné výuky, Zpracování učební jednotky.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: vytvářet za pomoci obrazového materiálu vhodné aktivity pro rozvoj jazykových dovedností, získat povědomí o možnostech rozvoje slovní zásoby ve výuce cizího jazyka, analyzovat typy učebních materiálů pro počáteční výuku cizího jazyka, vytvářet vhodné materiály pro počáteční výuku cizího jazyka podle předem zadaných kritérií, osvojit si nové metody a postupy vhodné pro ranou výuku cizího jazyka, zpracovat projekt s prvky interdisciplinarity, získat povědomí o výuce cizího jazyka pro žáky se specifickými poruchami učení, umět doložit a prezentovat své dovednosti prezentací zpracovaných cvičení pro výuku žáků se specifickými poruchami učení, umět sestavit vyučovací jednotku pro počáteční výuku cizího jazyka.
Student se orientuje v základní terminologii z oblasti didaktiky a metodiky cizího jazyka. Student je schopen na základě osvojených poznatků aktivně komunikovat, diskutovat a argumentovat k tématickým okruhům vymezeným seminářem.
Předpoklady
Aktivní znalost německého jazyka, schopnost komunikace a kreativního myšlení. Aktivní přístup studentů k výuce. Plnění průběžně zadávaných úkolů.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Průběžné plnění zadaných úkolů a participace na výuce. Vytvoření vlastního projektu aplikovatelného ve výuce německého jazyka na ZŠ.
Doporučená literatura
  • Bausch, K., Christ, H., Hüllen, W., Krumm, H. Handbuch Fremdsprachenunterricht..
  • Maier, W. Fremdsprachen in der Grundschule..
  • Perclová, R., Zbranková, M. Evropské jazykové portfolio..
  • Schwerdfeger, I.C. (2002). Gruppenarbeit und innere Differenzierung.. München: Langenscheidt.
  • Schwerdfeger, I.C. (1985). Sozialformen im Fremdsprachenunterricht.. München: Goethe-Institut.
  • Strauss, D. (1994). Didaktik und Methodik Deutsch als Fremdsprache.. München: Langenscheidt.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr