Předmět: Didaktika autentických textů

« Zpět
Název předmětu Didaktika autentických textů
Kód předmětu KNJ/KDIA@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Autentické texty. Metody výuky cizího jazyka ve vztahu k práci s textem. Četba autentických textů. Autentické texty a čtení s porozuměním. Využití strategií při práci s autentickými texty. Noviny a časopisy jako zdroje autentických textů. Autentické a neautentické texty. Texty v současných učebnicích německého jazyka. Příprava vlastních výukových materiálů.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - rozumět obsahu a smyslu autentických textů - kategorizovat druhy textů ? objasnit principy práce s autentickými texty - uvědomit si význam a výhody využití autentických textů ve výuce německého jazyka - navrhnout různé typy jazykových cvičení k odpovídajícím druhům textů - vytvářet didaktické úlohy k příslušným druhům textů

Předpoklady
Aktivní znalost německého jazyka , kritické myšlení, kreativita, schopnost komunikace, diskuse a argumentace.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

Aktivní účast v hodině. Průběžné plnění dílčích úkolů dle zadání vyučujícího. Vypracování analýzy textu z učebnice německého jazyka pro základní školy (bližší specifikace na začátku semestru u vyučující/ho daného předmětu a v systému MOODLE). STUDENTI S ISP: 20 % účast v semináři. Vypracování analýzy textu z učebnice německého jazyka pro základní školy. Speciální úkol navíc bude detailněji specifikován v systému MOODLE.
Doporučená literatura
  • BAJEROVÁ, Eva, SCHWÄRZLER, Manuela a ZAJÍCOVÁ, Pavla. (2013). Textarbeit im Studium des Deutschen als Fremdsprache. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • BOHUŠ, Marek. (2012). Didaktik der authentischen Texte. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • JUNG, Lothar. (2001). 99 Stichwörter zum Unterricht. Ismaning: Max Hueber Verlag.
  • PTÁČNÍKOVÁ, Vlastimila. (2004). Fachtexte im Deutschunterricht. České Budějovice: Jihočeská univerzita.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní