Vyučující
|
-
Křupková Lenka, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do hudební analýzy: Pojem hudební analýzy, stručná historie analytického přístupu k hudbě. 2. Metody hudební analýzy: Stručný přehled hudebně analytických metod a historického pozadí, v němž začaly být uplatňovány. 3. Hudebně analytický přístup ke skladbě klasicistního období 1: Ukázka analýzy symfonické skladby z období klasicismu. 4. Hudebně analytický přístup ke skladbě klasicistního období 2: Opětovný poslech, víceznačná strukturní místa. 5. Hudebně analytický přístup k písni z období romantismu: Ukázka analýzy romantické písně. 6. Hudebně analytický přístup k symfonii z období romantismu: Ukázka analýzy symfonického díla, interpretace víceznačných míst. 7. Hudebně analytický přístup ke komorní kompozici první poloviny dvacátého století 1: Ukázka analýzy komorní skladby z první poloviny dvacátého století. 8. Hudebně analytický přístup ke komorní kompozici první poloviny dvacátého století 2: Opětovný poslech, víceznačná strukturní místa. 9. Hudebně analytický přístup ke komorní kompozici první poloviny dvacátého století 3: Interpretace výsledků provedené analýzy ve vztahu k nové hierarchii hudebních prostředků. 10. Hudebně analytický přístup k symfonii první poloviny dvacátého století 1: Ukázka analýzy symfonické skladby z první poloviny dvacátého století. 11. Hudebně analytický přístup k symfonii první poloviny dvacátého století 2: Opětovný poslech, víceznačná strukturní místa. 12. Hudebně analytický přístup k symfonii první poloviny dvacátého století 3: Interpretace výsledků provedené analýzy ve vztahu k nové hierarchii hudebních prostředků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět uvádí studenty do způsobů diferencovaného přístupu k hudební strukturnosti, učí schopnosti rozložit hudební strukturu na jednotlivé prvky a složky a v jejich souhře nacházet organizaci hudebního dění.
Student je schopen navrhnout vhodný analytický přístup k skladbě určitého období a hudebního druhu. Student dokáže samostatně analyzovat skladbu z období klasicismu až dvacátého století. Umí propojit znalosti hudební historie, hudební teorie a vlastní poslechové zkušenosti.
|
Předpoklady
|
Student by měl mít zvládnuté učivo základních hudebně teoretických předmětů a dobrou orientaci v hudebních dějinách.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Dostatečná, aktivní účast ve výuce (max. 3 absence), analýza vybrané skladby (skladeb) a úspěšné zvládnutí analytického testu kvalifikují studenta k získání zápočtu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bent, I. D., Pople, A. Analysis. In: The New Grove Dictionary of Music and Musicians..
-
Cook, N. A Guide to Musical Analysis. Oxford 1994..
-
Fukač, J., Holubová, E. (1997). Analýza. In: Fukač, J., Vysloužil, J. (eds): Slovník české hudební kultury. Praha.
-
Hons Miloš. (2011). Hudební analýza. Praha.
|