Vyučující
|
-
Kopecký Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní literatura, sbormistr versus dirigent 2. Gesto, takt, schémata dirigování 3. Předtaktí, uzavření skladby 4. Mužské hlasy ve sboru 5. Ženské hlasy ve sboru 6. Dětský sbor, specifika 7. Sborový repertoár, do renesance 8. Rozezpívání 9. Klíče, tenorový klíč, dělení hlasů 10. Sborový repertoár, 17. a 18. století 11. Sborový repertoár, od 19. století do současnosti 12. Individuální výstupy studentů, nácvik jednoduché skladby
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 39 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je vyučován v neustálém kontaktu s pěveckým sborem, student si osvojí vedení běžných sborových zkoušek od přípravy hlasu každého zpěváka, zvládnutí jednotlivých partů a zvládnutí celku sborové skladby (řešení nádechů, nástup s předtaktím, agogika atd.).
Student získá základní znalost o vedení sboru, aby mohl dále zdokonalovat svou samostatnou práci se sborem.
|
Předpoklady
|
Čtení houslového, tenorového a basového klíče; znalost rozsahů dětských, ženských a mužských hlasů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Hra na harmonický nástroj, nejlépe klavír. Orientace v dětských, ženských a mužských hlasových oborech, pohybová představivost. K získání atestace: samostatný nácvik tří- nebo čtyřhlasé skladby se sborem (znalost všech hlasů, harmonická interpretace na klavíru), zvládnutí základních dirigentských schémat.
|
Doporučená literatura
|
-
Brož, Jaroslav - Kaňák, Zdeněk. (1982). Základy dirigování. Praha.
-
Pecháček, Stanislav. Základy taktování. Praha. 2003.
-
Stašek, Č. (1981). ABC začínajícího sbormistra. Praha.
-
Vrchotová-Pátová, Jarmila. Hlasová výchova. Praha. 1963.
|