Předmět: Teorie skladby - Soudobé kompoziční techniky

« Zpět
Název předmětu Teorie skladby - Soudobé kompoziční techniky
Kód předmětu KMU/TS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky každoročně
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Keprt Marek, MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Studijní předmět TEORIE SKLADBY Vyučující: Prof. PhDr. Jan Vičar, CSc. Sylabus: Charakteristika předmětu: Teorie skladby - 4. ročník oboru muzikologie, zimní semestr 1 hod. seminář, 1 hod. přednáška, ukončeno zápočtem a zkouškou Obsah studia: Teorie melodiky, moderní harmonie, hudební kinetiky a tektoniky v evropské hudbě se zaměřením na hudbu 20. století. Hudební styly a žánry z hlediska skladatele. Technologie vybraných projevů soudobé artificiální hudby včetně tzv. computer music. Ukončeno: Zápočet na konci semestru (písemný test) Zkouška z prostudované literatury a analýza zadaného hudebního útvaru Základní literatura: Karel Janeček: Melodika. Praha 1956. Karel Janeček: Základy moderní harmonie. Praha 1965. Karel Janeček: Tektonika. Praha-Bratislava 1968. Ctirad Kohoutek: Hudební kompozice. Praha 1989, s. 100-431. Vladimír Tichý: Úvod do studia hudební kinetiky. Praha 1992. Doporučená literatura: Miloslav Ištvan: Jednohlas v soudobé hudbě. Brno 1989. Jozef Kresánek: Tektonika, Bratislava 1996. Ivana Loudová: Moderní notace a její interpretace. Praha 1998. Vlastislav Matoušek: Rytmus a čas v etnické hudbě, Praha 2003. Karel Risinger: Hierarchie hudebních celků. Praha 1969. Karel Risinger: Tektonika. Praha 1998. Teorie skladby ? okruhy k závěrečné zkoušce I. Melodika 1/ Melodické články, jejich typy a způsoby ohraničení 2/ Co je to melodie svébytná a melodie vázaná. 3/ Odstupňování melodických úseků podle obsahové závažnosti 4/ Melodická pásma ve vícehlasu 5/ Vliv tónového systému a tóniny na charakter melodie 6/ Melodická linie a její různé typy 7 Harmonická podmíněnost melodií 8/ Figurační a polyfonní faktura melodií 9/ Tempová, rytmická a metrická stránka melodie 10/ Charakter, výraz a obsah me1odie II. Harmonie 11/ Pojem souzvukového druhu, orientační a harmonické schéma 12/ Souzvukové druhy symetrické a nesymetrické, pojem harmonické inverze 13/ Počet souzvukových druhů a tříd v temperované chromatice 14/ Negativ souzvukového druhu a vytvoření jeho orientačního schématu 15/ Tónové soustavy, obsažené v temperované chromatice 16/ Pojem konsonance a disonance 17/ Disonantní prvky 18/ Disonantní charakteristika souzvuků, její stupňování a slučování 19/ Rodová charakteristika souzvuků, vliv konsonantních složek na charakter disonantních souzvuků 20/ Půltónové střetnutí disonantních prvků půltónových a tritonových 21/ Akordické kombinace pravé a nepravé a jejich úpravy 22/ Harmonický imaginární tón, jeho zrušení a zánik 23/ Tonální imaginární tón, jeho zrušení a zánik 24/ Kritický protirušivý tón 25/ Harmonický pohyb dílčí základní a nadřazený 26/ Princip čisté toniky 27/ Princip citlivého tónu 28/ Tříčlenný funkční systém klasický z hlediska základních harmonických principů 29/ Pětičlenný funkční systém Šínův z hlediska základních harmonických principů 30/ Funkční vztahy a možnosti jejich uvolňování až po hudbu bezfunkční III. Hudební tektonika 31/ Čas fyzikální a čas hudební 32/ Minimální a maximální časový rozměr hudebního proudu 33/ Třídění hudebních myšlenek podle časového rozměru a závažnosti 34/ Motivace a demotivace v hudební tektonice 35/ Tematizace a detematizace v hudební tektonice 36/ Bloky hudby, jejich typy a způsoby ohraničení 37/ Hlavní tektonické funkce a funkční typy hudby 38/ Vedlejší hudebně tektonické funkce 39/ Vnější hudebně tektonické scelovací prostředky 40/ Vnitřní hudebně tektonické scelovací prostředky IV. Hudební kinetika 41/ Rytmus 42/ Metrum 43/ Tempo

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Semestrální práce - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Teorie melodiky, moderní harmonie, hudební kinetiky a tektoniky v evropské hudbě se zaměřením na hudbu 20. století. Hudební styly a žánry z hlediska skladatele. Technologie vybraných projevů soudobé hudby.
Orientace ve struktuře hudební kompozice 18.-20. století a schopnost její analýzy.
Předpoklady
Absolutorium bakalářského studia muzikologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

Zápočet na konci semestru (písemný test). Zkouška z prostudované literatury a analýza zadaného hudebního útvaru.
Doporučená literatura
  • Ištvan Miloslav. (1989). Jednohlas v soudobé hudbě. Brno.
  • Janeček Karel. (1956). Melodika. Praha.
  • Janeček Karel. (1968). Tektonika. Praha-Bratislava.
  • Janeček Karel. (1965). Základy moderní harmonie. Praha.
  • Kohoutek Ctirad. (1989). Hudební kompozice. Praha.
  • Kresánek Jozef. (1996). Tektonika. Bratislava.
  • Loudová Ivana. (1998). Moderní notace a její interpretace. Praha.
  • Matoušek Vlastislav. (2003). Rytmus a čas v etnické hudbě. Praha.
  • Risinger Karel. (1969). Hierarchie hudebních celků. Praha.
  • Risinger Karel. (1998). Tektonika. Praha.
  • Tichý Vladimír. (1992). Kinetika. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr