Předmět: Teorie hudebního zápisu 1

« Zpět
Název předmětu Teorie hudebního zápisu 1
Kód předmětu KMU/TEHZ1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Spáčilová Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Obecná problematika: Definice, vymezení oboru teorie hudebního zápisu, základní pojmy, vymezení hudební paleografie. 2. Hlavní etapy vývoje oboru: 3. Písmo a notace: Vývoj písma. analogie ve vývoji písma a notace, diastematizace. 4. Cheironome: Podstata a funkce cheironomie, používané znaky, regionální charakteristika. 5. Ekfonetická notace: Podstata ekfonetické notace, regionální charakteristika, starořecké prósodické znaky. 6. Řecká notace: Rozlišení typů. 7. Vztahy řecké notace k dobové hudební teorii. 8. Středověké písmenné soustavy a jejich užití: Dazijská notace, intervalová notace, litterae significative, Boethiova notace, diastematizace na linku, typy aplikace písma pro hudební záznam: samostatně ? ve spojení s notací neumovou, notační význam solmizace. 9. Latinské neumy: Historie, typová klasifikace. 10. Latinské neumy: Provenience. 11. Chorální notace: Vývoj a vztah k neumové notaci. 12. Chorální notace: Typy - znaková a regionální klasifikace.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurs uvádí do problematiky teorie a dějin notace. Podává přehled nejdůležitějších notačních systémů evropské hudby, přičemž studenti mají získat základní schopnost transkripce notových ukázek do moderní notace.
Student rozumí notačním principům užitým v různých historických obdobích. Je schopen identifikovat na předložených ukázkách historické notační typy od antiky po patnácté století. Na původním prameni dokáže identifikovat jednotlivé notační znaky a chápe jejich hudební význam, u nekomplikovaných zápisů je vyjma neumové notace schopen transkripce do moderní notace. Student rozumí souvislostem notačního záznamu hudby a historických hudebních forem a žánrů.
Předpoklady
Student by měl disponovat dobrou orientací v dějinách starší hudby.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Seminární práce

a) spolehlivá znalost problematiky historického vývoje v rozsahu přednesené látky a základní literatury (Rybarič, SČHK) b) spolehlivá znalost principů probraných notačních systémů a zásad jejich transkripce (se zvláštním důrazem na znaky neumové notace) c) vyhovující zpracování seminární práce: vyhodnocení předložené historické notové ukázky (neumová notace) d) schopnost identifikovat použitý historický notační typ ukázky
Doporučená literatura
  • Černý, miroslav K. (2006). Hudba antických kultur . Praha.
  • Hutter, Josef. (1930). Česká notace II. Praha.
  • Hutter, Josef. (1926). Česká notace I. Praha.
  • Plocek, Václav. (1988). Teorie a dějiny notace, in: Hudební věda II, s. 591-606. Praha.
  • Rybarič, Richard. (1982). Vývoj európskeho notopisu, Opus Bratislava 1982 (s. 7-125). Besseler, Heinrich - Gülke, Peter.
  • Stäblein, Bruno. (1975). Schriftbild der einstimmigen Musik. Musikgeschichte in Bildern, Band III,Lieferung 4, Leipzig 1975. Leipzig.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2022) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní