Název předmětu | Poslech a výklad skladeb k dějinám evropské hudby 2 |
---|---|
Kód předmětu | KMU/PVS2 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | nespecifikováno |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Lekce Faust. Romantismus a jeho vývojové fáze, charakteristika hudební řeči. Nové hudební druhy. F. Schubert, C. M. v. Weber, H. Berlioz. 2. Opera 19. století versus wagnerovské hudební drama. 3. Absolutní hudba. Symfonie 19. století. F. Schubert, R. Schumann, F. Mendelssohn-Bartholdy. 4. Symfonie J. Brahmse, A. Brucknera, P. I. Čajkovského a A. Dvořáka. 5. Programní hudba. Symfonická báseň. F. Liszt, B. Smetana, R. Strauss. 6. Koncert 19. století. Koncert klavírní, houslový a violoncellový. F. Chopin, F. Liszt, E. Grieg, P. I. Čajkovskij, J. Brahms, A. Dvořák. 7. Charakteristický klavírní kus, komorní hudba, melodram. 8. Dílo Gustava Mahlera. 9. Hudba ve 20. století. Charakteristika stylových tendencí a vývojových fází. Typy hudby. 10. Hudba první poloviny 20. století. Impresionismus, Expresionismus, Neoklasicismus, Neofolklorismus, Civilizační tendence. 11. Hudba druhé poloviny 20. století. Hudba seriální, postseriální, konkrétní, elektronická, elektroakustická, témbrová, minimalismus, postmoderna. 12. Stěžejní díla české hudební literatury.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení |
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s nejdůležitějšími kompozičními útvary evropské hudební historie od konce 18. století do současnosti. Poskytuje tak oporu pro orientaci v hudební historii, má ale také stránku teoretickou - studenti se učí používat muzikologickou terminologii pro zachycení historických souvislostí, charakteru hudební řeči jednotlivých období, žánrů a druhů.
Získat poslechové zkušenosti a schopnost verbalizovat vyposlouchané postřehy. Poslechová zkušenost v oblasti hlavních vývojových proudů evropské hudby. Schopnost analytického poslechu a identifikace neznámé skladby na základě získaných zkušeností. Schopnost hudebně-kritické reflexe. Znalost skladeb jako předpoklad k hudebně dramaturgické činnosti. |
Předpoklady |
Nejsou.
KMU/PVS1 |
Hodnoticí metody a kritéria |
Didaktický test
Maximálně 3 absence, absolvování poslechového testu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|