Tematické okruhy: Terminologie (kultura, vysoká/nízká kultura, populární kultura, populární hudba, modernismus, postmodernismus) Teoretická reflexe populární kultury (Frankfurtská škola, Birminghamská škola, kulturální teorie, domácí i světový stav badání na poli populární kultury) T. W. Adorno (Frankfurtská škola, kritika kapitalismu, masové kultury, populární hudby, fetišový charakter hudby, komodifikace, standardizace, pseudoindividualizace) Politické kontexty populární hudby (ideologizace umění, politické vs. apolitické umění, společensko-politická angažovanost jako předpoklad estetické kvality, cenzura, propaganda, případové studie: folk, punk, art rock, metal, česká populární kultura v meziválečném období, česká populární kultura po roce 1948) Estetické aspekty populární hudby (autenticita, umělecká autonomie, funkce hudby, repetice, intertextualita - recyklace, citace, cover verze) Sociologické aspekty populární hudby (kulturní/subkulturní kapitál, sociální pole, habitus, neotribalismus, subkultura, scéna, alternativní kultura, publikum, identita, strukturální homologie, případové studie: Teddy Boys, Rockers, Mods, Skinheads a další) Ekonomické a právní aspekty populární hudby (teorie kulturního/hudebního průmyslu, Tin Pan Alley, Brill Building, Majors vs. Indies, komercionalizace umění, ?ilegální? stahování hudby)
|
Kurz se zabývá populární kulturou prostřednictvím její dominantní složky, kterou je populární hudba. S problematikou populární hudební kultury budou studenti seznamováni pomocí vybraných kapitol a případových studií, představujících tradiční kulturně sociologické a estetické koncepty. Přednášky budou zahrnovat obecně teoretickou problematiku, stejně tak pojednání konkrétních kulturních, respektive populárně hudebních jevů. Přednášky budou do značné míry koncipovány jako systematická polemika s významnými mysliteli Frankfurtské školy, zvláště T. W. Adornem. V tomto smyslu bude kurz rámcově tematicky sjednocen a zprostředkuje tak kompaktní, syntetický a plastický obraz komplexního univerza populární hudební kultury.
Studenti získají základní povědomí o klíčové problematice související s kategoriemi populární kultury, populární hudební kultury a moderní populární hudby. Důkladně se seznámí s názory T. W. Adorna o populární kultuře a populární hudbě. Společně s pochopením a fixací jednotlivých pojmů, vědeckých koncepcí, přístupů či systémů hodnocení si studenti rozšíří schopnost syntetického uvažování.
|
-
MATZNER, Antonín ? POLEDŇÁK, Ivan ? WASSERBERGER, Igor, et al. Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby ? věcná část. Praha: Supraphon, 1983..
-
MIDLLETON, Richard. Studying popular music. Philadelphia: Open University Press, 2002..
-
NEGUS, Keith. Popular music in theory: an introduction. Middletown, Conn. : Wesleyan University Press, 1997..
-
SHUKER, Roy. Popular music: the key concepts. London: Routledge, 2005..
-
SHUKER, Roy. Understanding popular music culture. London: Routledge 2008..
-
STOREY, John. Cultural studies and the study of popular culture: theories and methods. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1996..
-
STRINATI, Dominic. An introduction to theories of popular culture. London: Routledge, 2004..
-
WALL, Tim. Studying popular music culture. London: Arnold, 2003..
|