Vyučující
|
-
Bláhová Tamara, MgA.
-
Kopecký Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení disciplín, jejich historie. Charakteristika žánrů hudební kritiky a popularizace hudby. 2. Charakteristika hlavních žánrů (zpráva, recenze, glosa, interview, medailón, polemika) a textové ukázky. Analýza vybraných textů. 3. Profil hudebního kritika. Odbornost, stylistická zdatnost, morální zásady. 4. Hudební časopisy v České republice a v zahraničí, kulturní rubriky v denním tisku. 5. Pořady o hudbě v rozhlasu a v televizi, na CD-ROM atd. 6. Jazyková stránka hudebně kritických a publicistických projevů. Analýza textů. 7. Tiskový zákon, svoboda slova, etický kodex. 8. Grafické a typografické zpracování textů. Korekturní znaménka 9. Zásady mluveného projevu. Psaní pro rozhlas a televizi. 10. Objektivita a subjektivita v hudební kritice a popularizaci hudby. Kritický soud. 11. Regionální hudební kritika a popularizace. Dilema hudebního kritika. 12. Nejvýznamnější hudební kritici u nás i v zahraničí. Ukázka vybraných textů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 9 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámení s dějinami, teorií a současnou praxí hudební kritiky a popularizace hudby. Nezbytnou součástí předmětu je žurnalistické praktikum. Studenti připravují texty pro tištěná a audiovizuální masmédia.
- student se bude orientovat v dějinách i teorii hudební kritiky a popularizace - dokáže určit žánry uplatňované v psaném i mluveném projevu, bude znát jejich charakteristické prostředky - bude se orientovat v současných trendech psaní - zná zásady mluveného projevu - student dokáže pojednat o hudební kultuře prostřednictvím základních žánrů hudební kritiky a popularizace - dovede stylisticky i věcně korigovat odborné texty - umí napsat text určený pro primárně čtený i mluvený projev - student je způsobilý k redaktorské, vydavatelské i propagační práci. - student je schopen uplatnit i jako tiskový mluvčí, rozhlasový a televizní redaktor a moderátor - student může své schopnosti aplikovat i ve sféře hudebního managementu
|
Předpoklady
|
PDEH1, PDEH2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce
Přehled o obsahu daného předmětu získá student prostudováním skripta Jana Vičara (viz povinná literatura). Své znalosti by měli doplnit četbou hudebních časopisů, např. Hudebních rozhledů, Harmonie, Opus musicum, Muzikus, His Voice, Fool Moon, Rock and Pop a podobně. Úkoly k zápočtu: 1. referát o jednom čísle hudebního časopisu (stručná historie, aktuální podoba - rubriky, žánry, vyhodnocení obsahu, vzhledu), 2. vypracování šesti článků: (a/ komentovaná zpráva o hudební události, příp. anonce, b/ glosa na hudební téma, c/ recenze na koncert, d/ recenze na operní představení, e/ recenze na CD, f/ text na program symfonického koncertu).
|
Doporučená literatura
|
-
Bartošek Jaroslav. (1998). Žurnalistika. Olomouc.
-
Bor Vladimír. (1990). Film-hudba-kritika. Praha.
-
Drábek Václav. (1992). Popularizace hudby. Praha.
-
Fukač, Jiří a kolektiv:. (1998). Hudba a média. Rukověť muzikologa. Brno.
-
Hrčková, Naďa:. (1986). Hudobná kritika a hodnotenie. Bratislava.
-
Malcolm F. Mallette. (1991). Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Praha.
-
Vičar, Jan:. (1997). Hudební kritika a popularizace hudby. Praha.
|