Vyučující
|
-
Kopecký Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
-
Stratilková Martina, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu je rámcově dán strukturou následujících bodů: 1/ pochybnosti nad možnostmi historiografického poznání (H. H. Eggebrecht, J. Černý), 2/ metoda a historiografický výzkum (R. Descartes), 3/ metoda a historiografický výzkum (P. K. Feyerabend), 4/ metoda a historiografický výzkum (C. Dahlhaus), 5/ výzkum hudební recepce, 6/ důležitost historického bádání (F. Nietzsche, J. Patočka), 7/ induktivní metoda (K. R. Popper), 8/ filozofie a fenomenologie (H. Arendtová, I. Blecha), 9/ syntetické práce a dílčí monografické studie (J. Fukač, M. Ottlová), 10/ vybrané publikace, jejich analýza a hodnocení (J. Křesťan a Z. Nejedlý), 11/ vybrané publikace, jejich analýza a hodnocení (muzikologické časopisy, produkce Divadelního ústavu), 12/ vybrané publikace, jejich analýza a hodnocení (H. Spurná a hudební divadlo).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíl předmětu sleduje vyjasnění různých metodologických přístupů v historické časti hudební vědy. Skrze terminologické diskursy (hudba - hudební proces - hudební dílo - inspirační zdroj atd.) se dospívá k definici předmětu hudební historiografie.
Zvládnutí aktuálních poznatků a metod ve specializované oblasti dějin hudby. Student získá přehled o možnostech i limitech hudebně historického bádání, o originálních i problematických metodologických koncepcích historické hudební vědy.
|
Předpoklady
|
Studium předpokládá základní orientaci v muzikologické literatuře (např. encyklopedie MGG a Grove, monografie k významným skladatelským osobnostem, periodika) a zkušenost s vypracováním větší odborné studie na úrovní bakalářské práce.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Vypracování a přednesení referátu o stavu pramenů a literatury a hudebně historických souvislostech k vybranému úkolu. Prokázání znalosti dostupné doporučené cizojazyčné a domácí literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Dahlhaus, Carl. (1983). Foundations of Music History. Cambridge, Cambridge University Press.
-
Descartes, René. (1992). Rozprava o metodě. Praha, Svoboda.
-
Feyerabend, Paul K. (2001). Rozprava proti metodě. Praha.
-
Fukač, Jiří - Poledňák, Ivan. (1981). Hudba a její pojmoslovný systém. Praha.
-
Helfert, Vladimír. (1936). Prolegomena. Česká moderní hudba (Studie o české hudební tvořivosti). Olomouc, příloha časopisu Tempo, r. XV a XVI, Index.
-
Miroslav K. Černý. (1998). Kapitoly z metodologie hudební vědy. Olomouc.
-
Nietzsche, Friedrich. (2005). Nečasové úvahy. Praha, Oikoymenh.
-
Poledňák, Ivan, Fukač, Jiří. (2005). Úvod do studia hudební vědy. Olomouc.
-
Popper, Karl R. (2000). Bída historicismu. Praha, Oikoymenh.
-
Popper, Karl R. (1997). Logika vědeckého bádání. Praha.
|