Lecturer(s)
|
-
Spáčilová Jana, doc. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Semiological analysis of Gregorian Chant 2. Isorythm as a structural principle of medieval polyphony 3. Counterpoint in the Renaissance Era 4. Prima e seconda prattica 5. Affect theory and musical rhetoric of Baroque 6. Dramma per musica 7. Musical symbolism in the works of J. S. Bach 8. Credo: drama in the mass composition 9-12. Student presentations
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
- Attendace
- 20 hours per semester
- Semestral Work
- 10 hours per semester
- Homework for Teaching
- 50 hours per semester
|
Learning outcomes
|
The aim is to acquire less conventional analytical techniques historically related to the music of earlier periods.
|
Prerequisites
|
Basic orientation in the musical genres and composers before 1800.
|
Assessment methods and criteria
|
Student performance, Seminar Work
Orientation in the topic Attendance of at least 75%
|
Recommended literature
|
-
Bohadlo Stanislav. (1988). Materiály k dějinám hudby, sociologie, estetiky III. Období baroka. Hradec Králové.
-
Kouba, J. (1988). ABC hudebních slohů: od raného středověku k W.A. Mozartovi. Praha: Supraphon.
-
Krák, E. (2008). Viachlas v hudbe Európy: teoretické, kompozičné a historické súvislosti viachlasnej hudby. Stredovek a renesancia. Bratislava: Hudobné centrum.
-
Medňanský, Karol. (2010). Poetika hudby 17. - 18. storočia. Prešov: Prešovská univerzita.
-
Quantz, J. J., & Bělský, V. (1990). Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu: opatřený různými poznámkami sloužícími ke zvelebení dobrého vkusu v praktické hudbě a objasněný příklady. Praha: Supraphon.
|