Předmět: Estetika a obecná teorie umění

« Zpět
Název předmětu Estetika a obecná teorie umění
Kód předmětu KMU/EOTK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stratilková Martina, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do estetiky a obecné teorie umění Předmět estetiky a obecné teorie umění, vztah k dalším oborům, vysvětlení základních pojmů: estetický objekt, estetický objekt jako heteronomní objektivita, artefakt, umělecké dílo. 2. Estetické kategorie Krása a vznešeno, estetická funkce a její vztah k dalším funkcím umění, estetická a umělecká hodnota, přechody z umění do mimoumění (podle Jaroslava Volka a Jana Mukařovského). 3. Sémiotika Představení oboru a jejího významu pro estetiku, neprůhlednost uměleckého znaku, charakteristika uměleckých druhů podle používaných znaků, historické proměny tohoto přístupu ke klasifikaci umění. 4. Estetická recepce Pojem estetické distance, distanční a kontaktní smysly a význam tohoto rozlišení pro estetiku, poddistancování a předistancování, estetické prožívání, katarze. Časovost estetické recepce. 5. Estetika starověku Koncepty harmonie, katarze, mimesis, jednota v rozmanitosti. Platónovy a Aristotelovy názory na krásu a umění. Charakteristika helénistické estetiky. Plotinos a Pseudodionýsios. 6. Estetika středověku Nahlížení na krásu ve středu, přehled hlavních přístupů, diskuse otázky po středověku coby období temna pro estetiku, hlavní představitelé, Augustinus, Akvinský. 7. Renesanční estetika a teorie umění Proměna umění a estetické recepce v renesanci, renesanční teorie umění a krásy, role umělců v teorii, proměna společnosti a její projev ve sféře umění. 8. Estetika 17. století Estetika představitelů francouzského klasicismu, jejich vztah k dobovému umění. Názory především francouzských a anglických filozofů. 9. Estetika 18. století Anglická vkusová škola. Leibniz, Wolf a konstitování samostatného oboru estetika u Baumgartena. Vrchol v systematickém rozvinutí základních otázek estetiky u Kanta. 10. Estetika 19. století Názory hlavních představitelů estetiky devatenáctého století, idealistická estetika především u Hegela, Schopenhauera a Nietzscheho, formalistická estetika a její rozvinutí především u Hanslicka a Hostinského. 11. Estetika první poloviny 20. století Přehled stěžejních směrů: strukturalismus a fenomenologie, psychologická estetika, marxismus, analytická estetika. Charakteristika přístupu, sledovaná témata. 12. Postmoderna Proměny umělecké tvorby a recepce v postmoderní době - průtokový způsob estetické recepce podle Vlastimila Zusky, postmoderní estetické teorie, společenská proměna a její výraz v umění a vnímání krásy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 38 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními tématy a problémy estetiky a obecné teorie umění, s vývojem a proměnami přístupů k jejich řešení, včetně přínosu významných představitelů těchto oborů.
- student zná vývoj názorů na krásu a umění - student se seznámí s interdisciplinární povahou estetiky a obecné teorie umění a s jejich terminologickým aparátem - student pozná regionální specifika v nahlížení na krásu a umění - student je schopen posuzovat hodnotu uměleckého díla či jiného typu uměleckého objektu podle přiléhavých kritérií - student dokáže interpretovat umělecké dílo jak projev dobového chápání umění - student získá průpravu v zacházení s obecnými kategoriemi filozofického rázu - student je schopen přehlédnout historické proměny v pojetí krásy jednotlivých uměleckých druhů - student umí vysvětlit odlišné vnímání krásy v různých dobách - student chápe podstatu estetického přístupu k umělecké i mimoumělecké skutečnosti
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Seminární práce

Student by se měl orientovat v kulturních evropských dějinách od starověku po současnost, výhodou je také přehled ve vývoji evropských filozofických směrů. Představu o nárocích na studium student získá četbou speciálně připravené studijní opory (v tisku):
Doporučená literatura
  • Eco, U. (1998). Umění a krása ve středověké estetice. Praha: Argo.
  • Fukač, J. (1998). Hudební estetika jako konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína . Brno.
  • Gilbertová, G. Everet - Kuhn, Helnut. (1965). Dějiny estetiky. Praha.
  • Hanslick, E. (1973). O hudebním krásnu. Praha.
  • Hegel, G. W. F. (1966). Estetika. Praha: Odeon.
  • Kolektiv autorů. Hudební estetika, kapitola in: Hudební věda II, Praha 1988..
  • Lissa, Z. (1982). Nové studie z hudební estetiky. Praha: Supraphon.
  • Morpurgo-Tagliaube, G. (1985). Současná estetika. Praha: Odeon.
  • Nietzsche, F. (2008). Zrození tragédie. Praha: Vyšehrad.
  • Perniola, Mario. (1997). Estetika 20. století. Praha.
  • Poledňák, I. (2006). Hudba jako problém estetiky. Praha.
  • Stratilková, Martina. (2013). Estetika a obecná teorie umění I: Teorie.. Olomouc: VUP.
  • Stratilková, Martina. (2013). Estetika a obecná teorie umění II: Dějiny. Olomouc: VUP.
  • Vičar, J. - Dykast, R. (1998). Hudební estetika. Praha: AMU.
  • Vít, P. (1987). Estetické myšlení u hudbě (České země 1760-1860). Praha: Academia.
  • Zahrádka, P. (ed.). (2010). Estetika na přelomu milénia. Praha.
  • Zuska, Vlastimil. (2001). Estetika. Estetika.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr