Předmět: Dějiny starší hudby

« Zpět
Název předmětu Dějiny starší hudby
Kód předmětu KMU/DSTH
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky každoročně
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Spáčilová Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Periodizace dějin starší hudby. Hudba v období starověku. Hudebně teoretický systém starořecké hudby, estetika, teoretické spisy, notace, nejstarší památky. 2. Hudba v období středověku. Křesťanský jednohlasý liturgický zpěv. Kořeny chorálních forem, žalmy a hymny, antifonální a responsoriální způsob interpretace. Charakteristika hlavních žánrů gregoriánského chorálu. Liturgie mše a oficia, průběh církevního roku. 3. Typy evropské liturgie před nástupem římsko-franské syntézy. Gregoriánský chorál, vznik a nástin vývoje. Estetické a hudebně teoretické kontexty gregoriánského chorálu. 4. Světský jednohlas francouzská dvorská lyrika a epika, její paralely v dalších zemích, typy středověkých písní. Světská hudba instrumentální, dobové nástroje. 5. Vícehlas a jeho vývojové fáze. Notredamská škola, význam Leonina a Perotina. Hlavní vícehlasé techniky a formy. 6. Ars antiqua hlavní představitelé, základní hudební formy, frankonské a petronské moteto, hudební teorie. 7. Francouzská ars nova, její hlavní představitelé a výdobytky. Formy duchovní a světské hudby. Hudba italského trecenta představitelé a formy. 8. Hudební teorie, základní spisy, osobnosti, teorie kontrapunktu. 9. Hudba v období renesance. První a druhá generace autorů nizozemské polyfonie. Hlavní formy duchovní a světské hudby. Charakteristika hudební řeči. 10. Třetí až pátá generace autorů nizozemské vokální polyfonie. Charakteristika hudební řeči, zrod harmonie. 11. Specifika vývoje středověké hudby v českých zemích. Základní prameny, osobnosti, sociologické a kulturní kontexy. 12. Renesanční hudba v českých zemích. Základní prameny, osobnosti, sociologické a kulturní kontexy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získat spolehlivou orientaci v základních charakteristikách (historické, teoretické, estetické a funkční) jednotlivých vývojových etap hudby od doby antické až po období nástupu baroka.
Znalost historických souvislostí a základních slohových a stylových znaků jednotlivých etap starších dějin hudby. Orientace v notovaném i zvukově zachyceném repertoáru hudby od nejstarších dob do roku 1600. Schopnost hodnotit repertoár hudebních těles i jejich dramaturgii. Aplikace získaných znalostí v dalším vědeckém výzkumu nebo v pedagogické praxi.
Předpoklady
Přehled dějin evropské hudby.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Seminární práce

75 procentní účast ve výuce, aktivita v semináři, četba zadané literatury, vypracování a přednesení referátu, minimální 60 procentní úspěšnost v závěrečném testu.
Doporučená literatura
  • Apel, Willi:. (1986). Medieval Music. Stuttgart.
  • Brown, Howard Mayer. (2012). Hudba v renesancii. Bratislava : Hudobné centrum.
  • Ćerný Jaromír a kol. (2005). Historická antologie hudby v českých zemích do cca 1530. Praha.
  • Černý, J., Kouba, J., Lébl, V., Ludvová, J., Pilková, Z., Sehnal, J., & Vít, P. (1989). Hudba v českých dějinách: od středověku do nové doby. Praha: Supraphon.
  • Černý, Miroslav K. (2006). Hudba antických kultur. Olomouc.
  • Dykast, Roman. (1998). Hudba věku melancholie. Praha.
  • Eggebrecht, Hans Heinrich:. (1991). Musik im Abendland.. München.
  • Gülke Peter. (1975). Mönche, Bürger. Minnesänger. Lipsko.
  • Hoppin, Richard H. (2007). Hudba stredoveku. Bratislava : Hudobné centrum.
  • Hrčková, N. (2005). Dějiny hudby I. Středověk . Praha.
  • Hrčková, N. (2005). Dějiny hudby II. Renesance. Praha.
  • Kouba, J. (1988). ABC hudebních slohů: od raného středověku k W.A. Mozartovi. Praha: Supraphon.
  • Kühn Clemens. (1998). Kompositionsgeschichte in kommentierten Beispielen. Kassel.
  • Palisca, C.V. Norton Anthology of Western Music. London, New York 1996. 2 sv..
  • Schering Arnold. (1931). Geschichte der Muik in Beispielen. Lipsko.
  • Taruskin Richard. (2005). The Oxford History of Western Music. Oxford.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie maior (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Uměnovědná studia (2015) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie minor (2024) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2022) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -