Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Periodizace dějiny hudby. Základní literatura. Hudba v období starověku. Charakteristika exotických hudebních kultur. 2. Hudba v antické společnosti. Řecko. Hudba a mýtus. Kult, náboženství a rituál. Kultura minojská a mykénská. Nedůležitější nástroje. Funkce hudby ve společnosti, agóny. 3. Hudba v archaickém a klasickém období starého Řecka. Helénismus, Řím. Hlavní osobnosti, základní hudební formy vokální, instrumentální, vokálně instrumentální. Hudba a antické drama. 4. Hudebně teoretický systém starořecké hudby, estetika, teoretické spisy, notace, nejstarší památky. Poslech a analýza. 5. Hudba v období středověku. Křesťanský jednohlasý liturgický zpěv. Mimoevropské zdroje, žalmy a hymny, antifonální a responsoriální způsob interpretace. Typy evropské liturgie před reformou. Gregoriánský chorál a pět vývojových etap. 6. Charakteristika hlavních žánrů gregoriánského chorálu, zpěv žalmový a nežalmový. Mešní a mimomešní liturgie, průběh církevního roku. 7. Estetické a hudebně teoretické kontexty gregoriánského chorálu, nápěvné mody, notace. Paraliturgický zpěv, vymezení a typy repertoáru. Nejstarší duchovní písně na našem území. 8. Světský jednohlas ? francouzská dvorní lyrika a epika, její paralely v dalších zemích, typy středověkých písní. 9. Vícehlas a jeho vývojové fáze. Notredamská škola, význam Leonina a Perotina. Hlavní vícehlasé techniky a formy. Světská hudba instrumentální, dobové nástroje. 10. Ars antiqua, hlavní představitelé, základní hudební formy, frankonské a petronské moteto, hudební teorie. Francouzská ars nova, hlavní představitelé a její výdobytky. Hlavní formy duchovní a světské formy. Hudba italského trecenta, představitelé a formy. 11. Anglie jako třetí významné centrum hudby 14. století, kánon, gymel. John Dunstable a jeho význam pro vývoj renesanční polyfonie. Hudební teorie, základní spisy, osobnosti, teorie kontrapunktu. 12. Hudba v období renesance. Šest generací autorů nizozemské polyfonie. Hlavní formy duchovní a světské hudby. Charakteristika hudební řeči. Zrod harmonie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 11 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získat spolehlivou orientaci v základních charakteristikách (historické, teoretické, estetické a funkční) jednotlivých vývojových etap hudby od doby antické až po období nástupu baroka.
Znalost historických souvislostí a základních slohových a stylových znaků jednotlivých etap starších dějin hudby. Orientace v notovaném i zvukově zachyceném repertoáru hudby od nejstarších dob do roku 1600. Schopnost hodnotit repertoár hudebních těles i jejich dramaturgii. Aplikace získaných znalostí v dalším vědeckém výzkumu nebo v pedagogické praxi.
|
Předpoklady
|
Přehled dějin evropské hudby.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
75 procentní účast ve výuce, aktivita v semináři, četba zadané literatury, vypracování a přednesení referátu, minimální 60 procentní úspěšnost v závěrečném testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Apel, Willi:. (1986). Medieval Music. Stuttgart.
-
Ćerný Jaromír a kol. (2005). Historická antologie hudby v českých zemích do cca 1530. Praha.
-
Černý, Miroslav K. (2006). Hudba antických kultur. Olomouc.
-
Dykast, Roman. (1998). Hudba věku melancholie. Praha.
-
Eggebrecht, Hans Heinrich:. (1991). Musik im Abendland.. München.
-
Finscher, Ludwig. (1989). Die Musik des 15. und 16. Jahrhundert.
-
Gülke Peter. (1975). Mönche, Bürger. Minnesänger. Lipsko.
-
Hrčková, N. (2005). Dějiny hudby I. Středověk . Praha.
-
Hrčková, N. (2005). Dějiny hudby II. Renesance. Praha.
-
Kühn Clemens. (1998). Kompositionsgeschichte in kommentierten Beispielen. Kassel.
-
Müller Hartmut - Stephan Rudolph. (1991). Die Musik des Mitelalter.
-
Palisca, C.V. Norton Anthology of Western Music. London, New York 1996. 2 sv..
-
Schering Arnold. (1931). Geschichte der Muik in Beispielen. Lipsko.
-
Taruskin Richard. (2005). The Oxford History of Western Music. Oxford.
|