Předmět: Didaktika hudební výchovy 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika hudební výchovy 1
Kód předmětu KMU/DHV1
Organizační forma výuky Praxe mimo UP + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Topinková Rozkovcová Radka, Mgr. et Mgr.
  • Křupková Lenka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení pojmů hudební pedagogika, hudební didaktika, metody, cíle a obsah disciplíny. 2. Hudebně psychologické souvislosti (vlohy, dovednosti, schopnosti, činnosti apod.) 3. Charakteristika jednotlivých hudebních činností ve vyučovacím procesu, metody rozvoje hudebních schopností. 4. Alternativní hudební výchova. 5. Historické souvislosti. 6. Stav současné hudební výchovy. 7. Rámcový vzdělávací program pro II. stupeň ZŠ a gymnázia. 8. Náslech na ZŠ sv. Voršily Olomouc. 9. Náslech na ZŠ Stupkova Olomouc. 10. Náslech na Gymnáziu Čajkovského Olomouc. 11. Náslech na Konzervatoři Evangelické akademie Olomouc. 12. Zhodnocení náslechů. Předmět probíhá bienálně. Bude tedy opět otevřen v akademickém roce 2023/2024.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
  • Exkurze - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Vedle bližšího poznání didaktických zásad v hudebním vyučování a metod při hudebních činnostech různých věkových kategorií počítá i s přímými náslechy ve vybraných typech škol.
Orientace v typu učiva hudební výchovy na II. stupni ZŠ a na gymnáziích. Znalost metod efektivní výuky a rozvoje hudebních schopností i širších souvislostí hudebně pedagogických, hudebně psychologických, hudebně sociologických a historických. Aplikace získaných vědomostí a dovedností do pedagogické praxe.
Předpoklady
Orientace v hudební psychologii.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Účast a aktivita na výuce, účast na násleších, vypracování referátu.
Doporučená literatura
  • Daniel, L. (1992). Metodika hudební výchovy. Ostrava: Montanex.
  • Gregor, Vladimír-Sedlický, Tibor. (1973). Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha .
  • Holas Milan. (1995). Hudební pedagogika v profesionální hudební výchově. Praha.
  • Poledňák Ivan. (1984). Stručný slovník hudební psychologie. Praha.
  • Sedlák František. (1983). Nolvé cesty hudební výchovy . Praha.
  • Synek, J. (2004). Didaktika hudební výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikologie (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní