Vyučující
|
-
Křupková Lenka, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět mapuje vývojové tendence a osobnosti evropské a americké hudby přelomu 19. a 20. století a meziválečné avantgardy. Zvláštní pozornost je věnována vývoji hudebního myšlení a širšímu estetickému a kulturnímu kontextu hudebního dění. 1. Estetické pozadí hudby 1. pol. 20. století, základní tendence. Styly a "-ismy" v 1. pol. 20. století. Mezi universalismem a národním charakterem, tradicionalismem a avantgardou. 2. Pozadí 19. století. Proces rozpadu tonality od Chopina, přes Wagnera, Regera a Strausse, Musorgského a Debussyho. 3.-4. Hudba přelomu století (Strauss, Reger, Sibelius, Pfitzner, Debussy, Schreker, Busoni). Pojmová pole pozdní romantismus, moderna a její vývojové etapy (koncepce Dahlhausova a Danuserova). 5.-7. II. vídeňská škola. Expresionismus, atonalita, dodekafonie. Osobnosti a dílo (Schönberg, Berg, Webern a okruh jejich příznivců). 8. Neofoklorismus. Vysvětlení fenoménu, postižení rozdílů mezi folklórními tendencemi v 19. století a neofoklorismem 20. století. Tvorba v duchu neofolklorismu (Janáček, Bartók, Kodály, Enescu, Stravinskij). 9.-10. Neoklasicismus. Zrod a vývoj od konce 19. století tendence k návratům u Regera, Busoniho, Debussyho. Neoklasicismus v Paříži 1. estetika Pařížské šestky x 2. neoklasicismus Igora Stravinského. Osobnosti a tvorba Pařížské šestky (zvláště Honneger, Milhaud). Život a dílo Igora Stravinského. 11. Ruská a sovětská hudba v 1. polovině 20. století (Skrjabin, Mjaskovskij, mladý Prokofjev a Šostakovič). 12. Americká hudba v 1. polovině 20. století (Charles Ives, Milton Babbitt, Henry Cowell).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je zmapování vývojových tendencí a osobností v hudbě na přelomu 19. a 20. století a v době meziválečné. Zvláštní pozornost je věnována vývoji hudebního myšlení a širšímu estetickému a kulturnímu kontextu hudebního dění. Výklad zahrnuje zejména tyto stylové okruhy: hudební moderna, expresionismus, neoklasicismus, neofolklorismus.
Absolvováním kurzu studenti budou schopni vyznat a orientovat se v problematice dějin hudby 1. pol. 20. století. Student bude schopen využít svých znalostí a dovedností k axiologické či stylové komparaci hudby tohoto období. Bude umět zařadit do dramaturgie filharmonií, operních divadel i komorních souborů vhodný repertoár hudby 20. století, případně sestavit dramaturgii festivalu soudobé hudby.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětů KMU/PDEH1, KMU/PDEH2.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
1. Vypracování referátu na téma: skladatelská osobnost evropské hudby 1. pol. 20. st., výběr reprezentativní skladby této osobnosti a její hudební analýza. Referát bude zpracován s oporou monografické literatury a studií publikovaných v muzikologických časopisech. Richard Strauss - operní tvorba (volba jednoho díla, geneze, námět, hudební dramaturgie) Alexander Zemlinsky Karol Szymanowski Jean Sibelius Hans Pfitzner Gustav Holst Ralph Vaughan Williams Alexander Skrjabin Ruská avantgarda - Ivan Vyšnegradskij, Nikolaj Roslavec, Artur Lourié Italská avantgarda - Luigi Russolo Zoltán Kodály, Georg Enescu Dmitrij Šostakovič Sergej Prokofjev Carl Orff Paul Hindemith La jeune France - hl. André Jolivet a mladý Olivier Massiaen Eric Satie Francis Poulenc Arthur Honneger Darius Milhaud 2. Recenze koncertu nebo operního představení s programem hudby 1. pol. 20. století. 3. Nejméně 75% přítomnost v semináři. 4. Absolvování poslechového testu a písemné zkoušky
|
Doporučená literatura
|
-
BEK, JOSEF:. Hudební neoklasicismus, Praha 1982.
-
CRAFT, ROBERT. Igor Stravinskij : deník ze společných cest. Praha 1968.
-
Dahlhaus, Carl. (1989). Zwischen Romantik und Moderne. München 1974.. Laaber.
-
DANUSER, HERMANN. Die Musik des 20. Jahrhunderts. Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Bd. 7. Laaber 1996..
-
Dibellius, Ch.:. Moderne Musik I 1945-65. München 1991.
-
Dibellius, Ch.:. Moderne Musik II 1965-85. München 1994.
-
DRUSKIN, MICHAIL, SEMJONOVIČ. Igor Stravinskij : osobnost, dílo, názory. Praha 1981..
-
DRUSKIN, MICHAIL, SEMJONOVIČ. O západoeurópskej hudbe 20. storočia. Bratislava 1976..
-
HRADECKÝ, EMIL:. Úvod do studia tonální harmonie, Praha 1960.
-
KOLEKTIV AUTORŮ:. Dějiny české hudební kultury 1890-1945, 2 sv., Praha 1971, 1982.
-
Kolektiv autorů. Handbuch der Musik im 20. Jahrhundert, 1-12 Bde. Laaber..
-
KOLNEDER, WALTHER. Anton Webern. Einführung in Werk und Stil. Rodenkirchen 1961..
-
Křupková, Lenka. Dějiny hudby 20. století I. Olomouc: VUP, 2013..
-
MORGAN, ROBERT P.:. Twentieth Century Music. A History of Musical Style in Modern Europe and America. New York-London, W.W. Norton 1992.
-
NAVRÁTIL, MILOŠ:. Nástin vývoje evropské hudby 20. století, Ostrava 1993.
-
VYSLOUŽIL, JIŘÍ:. Hudobníci 20. storočia, Bratislava 1981.
|