Vyučující
|
-
Stratilková Martina, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
TTematické okruhy: 1. Úvod do hudební analýzy Pojem hudební analýzy, stručná historie analytického přístupu k hudbě. 2. Metody hudební analýzy Stručný přehled hudebně analytických metod a historického pozadí, v němž začaly být uplatňovány. Otázky hudebního repertoáru, vhodného pro uplatnění různých analytických metod. 3. Hudebně analytický přístup k symfonii klasicistního období 1 Ukázka analýzy symfonické skladby z období klasicismu. Po poslechu skladby studenti společně s pedagogem diskutují možná analytická hlediska, všímají si podstatných strukturních složek skladby a na základě toho navrhují analytický přístup. 4. Hudebně analytický přístup k symfonii klasicistního období 2 Po opětovném poslechu klasicistní skladby studenti tuto společně s pedagogem analyzují. Pedagog poukazuje na neopominutelné strukturně význačné momenty skladby, na roli interpretace víceznačných strukturních míst. 5. Hudebně analytický přístup k písni z období romantismu 1 Ukázka analýzy romantické písně. Po poslechu skladby studenti společně s pedagogem diskutují možná analytická hlediska, všímají si podstatných strukturních složek skladby a na základě toho navrhují analytický přístup. 6. Hudebně analytický přístup k písni z období romantismu 2 Po opětovném poslechu písně studenti tuto společně s pedagogem analyzují. Pedagog poukazuje na neopominutelné strukturně význačné momenty skladby, na roli interpretace víceznačných strukturních míst. 7. Hudebně analytický přístup ke komorní kompozici první poloviny dvacátého století 1 Ukázka analýzy komorní skladby první poloviny dvacátého století. Po poslechu skladby studenti společně s pedagogem diskutují možná analytická hlediska, všímají si podstatných strukturních složek skladby a na základě toho navrhují analytický přístup. 8. Hudebně analytický přístup ke komorní kompozici první poloviny dvacátého století 2 Po opětovném poslechu věty z komorní skladby studenti tuto společně s pedagogem analyzují. Pedagog poukazuje na neopominutelné strukturně význačné momenty skladby, na roli interpretace víceznačných strukturních míst. 9. Hudebně analytický přístup ke komorní kompozici první poloviny dvacátého století 3 Interpretace výsledků provedené analýzy na podkladě proměny hudebních prostředků a jejich hierarchie, ke které došlo v hudbě dvacátého století. Využití hudební analýzy pro možnost individualizované charakteristiky hudebního stylu skladatele. 10. Hudebně analytický přístup k symfonii první poloviny dvacátého století 1 Ukázka analýzy symfonické skladby první poloviny dvacátého století. Po poslechu skladby studenti společně s pedagogem diskutují možná analytická hlediska, všímají si podstatných strukturních složek skladby a na základě toho navrhují analytický přístup. 11. Hudebně analytický přístup k symfonii první poloviny dvacátého století 2 Po opětovném poslechu symfonické věty studenti tuto společně s pedagogem analyzují. Pedagog poukazuje na neopominutelné strukturně význačné momenty skladby, na roli interpretace víceznačných strukturních míst. 12. Hudebně analytický přístup k symfonii první poloviny dvacátého století 3 Interpretace výsledků provedené analýzy na podkladě proměny hudebních prostředků a jejich hierarchie, ke které došlo v hudbě dvacátého století. Využití hudební analýzy pro možnost individualizované charakteristiky hudebního stylu skladatele.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět uvádí studenty do způsobů diferencovaného přístupu k hudební strukturnosti, učí schopnosti rozložit hudební strukturu na jednotlivé prvky a složky a v jejich souhře nacházet organizaci hudebního dění. Předmět se ve značné míře opírá o nauku o harmonii a hudebních formách, usiluje ovšem o kompetenci komplexního přístupu k hudebnímu dílu. Studenti se učí porozumění hudební strukturnosti na různých úrovních a z různých hledisek.
- student pozná různé analytické přístupy - student je schopen navrhnout vhodný analytický přístup k skladbě určitého období a hudebního druhu - student dokáže samostatně analyzovat skladbu z období klasicismu až dvacátého století - student dokáže propojit znalosti hudební historie, hudební teorie a vlastní poslechové zkušenosti - student umí v hudební struktuře určit charakteristické rysy určitého období hudební historie a rozpoznat zvláštnosti individuálního skladatelského stylu
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Student by si měl přečíst heslo o hudební analýze ze Slovníku české hudební kultury, aby získal představu o předmětu této hudebně teoretické disciplíny. Dále by si měl pořídit kopie notového zápisu skladeb, které budou předmětem výuky. Informace studenti získají v systému Edis.
|
Doporučená literatura
|
-
Bent, I. D., Pople, A. Analysis. In: The New Grove Dictionary of Music and Musicians..
-
Cook, N. A Guide to Musical Analysis. Oxford 1994..
-
Fukač, J., Holubová, E. (1997). Analýza. In: Fukač, J., Vysloužil, J. (eds): Slovník české hudební kultury. Praha.
|