Předmět: Analýza hudebních skladeb 1

« Zpět
Název předmětu Analýza hudebních skladeb 1
Kód předmětu KMU/AHSK1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stratilková Martina, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
TTematické okruhy: 1. Úvod do hudební analýzy Pojem hudební analýzy, stručná historie analytického přístupu k hudbě. 2. Metody hudební analýzy Stručný přehled hudebně analytických metod a historického pozadí, v němž začaly být uplatňovány. Otázky hudebního repertoáru, vhodného pro uplatnění různých analytických metod. 3. Hudebně analytický přístup k symfonii klasicistního období 1 Ukázka analýzy symfonické skladby z období klasicismu. Po poslechu skladby studenti společně s pedagogem diskutují možná analytická hlediska, všímají si podstatných strukturních složek skladby a na základě toho navrhují analytický přístup. 4. Hudebně analytický přístup k symfonii klasicistního období 2 Po opětovném poslechu klasicistní skladby studenti tuto společně s pedagogem analyzují. Pedagog poukazuje na neopominutelné strukturně význačné momenty skladby, na roli interpretace víceznačných strukturních míst. 5. Hudebně analytický přístup k písni z období romantismu 1 Ukázka analýzy romantické písně. Po poslechu skladby studenti společně s pedagogem diskutují možná analytická hlediska, všímají si podstatných strukturních složek skladby a na základě toho navrhují analytický přístup. 6. Hudebně analytický přístup k písni z období romantismu 2 Po opětovném poslechu písně studenti tuto společně s pedagogem analyzují. Pedagog poukazuje na neopominutelné strukturně význačné momenty skladby, na roli interpretace víceznačných strukturních míst. 7. Hudebně analytický přístup ke komorní kompozici první poloviny dvacátého století 1 Ukázka analýzy komorní skladby první poloviny dvacátého století. Po poslechu skladby studenti společně s pedagogem diskutují možná analytická hlediska, všímají si podstatných strukturních složek skladby a na základě toho navrhují analytický přístup. 8. Hudebně analytický přístup ke komorní kompozici první poloviny dvacátého století 2 Po opětovném poslechu věty z komorní skladby studenti tuto společně s pedagogem analyzují. Pedagog poukazuje na neopominutelné strukturně význačné momenty skladby, na roli interpretace víceznačných strukturních míst. 9. Hudebně analytický přístup ke komorní kompozici první poloviny dvacátého století 3 Interpretace výsledků provedené analýzy na podkladě proměny hudebních prostředků a jejich hierarchie, ke které došlo v hudbě dvacátého století. Využití hudební analýzy pro možnost individualizované charakteristiky hudebního stylu skladatele. 10. Hudebně analytický přístup k symfonii první poloviny dvacátého století 1 Ukázka analýzy symfonické skladby první poloviny dvacátého století. Po poslechu skladby studenti společně s pedagogem diskutují možná analytická hlediska, všímají si podstatných strukturních složek skladby a na základě toho navrhují analytický přístup. 11. Hudebně analytický přístup k symfonii první poloviny dvacátého století 2 Po opětovném poslechu symfonické věty studenti tuto společně s pedagogem analyzují. Pedagog poukazuje na neopominutelné strukturně význačné momenty skladby, na roli interpretace víceznačných strukturních míst. 12. Hudebně analytický přístup k symfonii první poloviny dvacátého století 3 Interpretace výsledků provedené analýzy na podkladě proměny hudebních prostředků a jejich hierarchie, ke které došlo v hudbě dvacátého století. Využití hudební analýzy pro možnost individualizované charakteristiky hudebního stylu skladatele.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Semestrální práce - 45 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět uvádí studenty do způsobů diferencovaného přístupu k hudební strukturnosti, učí schopnosti rozložit hudební strukturu na jednotlivé prvky a složky a v jejich souhře nacházet organizaci hudebního dění. Předmět se ve značné míře opírá o nauku o harmonii a hudebních formách, usiluje ovšem o kompetenci komplexního přístupu k hudebnímu dílu. Studenti se učí porozumění hudební strukturnosti na různých úrovních a z různých hledisek.
- student pozná různé analytické přístupy - student je schopen navrhnout vhodný analytický přístup k skladbě určitého období a hudebního druhu - student dokáže samostatně analyzovat skladbu z období klasicismu až dvacátého století - student dokáže propojit znalosti hudební historie, hudební teorie a vlastní poslechové zkušenosti - student umí v hudební struktuře určit charakteristické rysy určitého období hudební historie a rozpoznat zvláštnosti individuálního skladatelského stylu
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Student by si měl přečíst heslo o hudební analýze ze Slovníku české hudební kultury, aby získal představu o předmětu této hudebně teoretické disciplíny. Dále by si měl pořídit kopie notového zápisu skladeb, které budou předmětem výuky. Informace studenti získají v systému Edis.
Doporučená literatura
  • Bent, I. D., Pople, A. Analysis. In: The New Grove Dictionary of Music and Musicians..
  • Cook, N. A Guide to Musical Analysis. Oxford 1994..
  • Fukač, J., Holubová, E. (1997). Analýza. In: Fukač, J., Vysloužil, J. (eds): Slovník české hudební kultury. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr