Předmět: Renesanční teorie umění a jejich spojitost s klasickým "zlatým věkem" starověké moudrosti

« Zpět
Název předmětu Renesanční teorie umění a jejich spojitost s klasickým "zlatým věkem" starověké moudrosti
Kód předmětu KMU/92AMR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Křupková Lenka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Dykast Roman, doc. PhDr. CSc.
  • Kopecký Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Protorenesance Dantova a Petrarkova a první návrhy cesty zpět ke "zlatému věku" tak, aby se dosavadní temnota středního věku rozplynula v jasné záři minulosti znovuzrozeného (renesančního) třetího věku. 2. Studia humanitis jako program nastoupené cesty od dosavadní ignorance, nevědomosti k novému poznání a vzrůstající politický vliv první generace humanistů ve Florencii první poloviny 15. století. O první generaci florentských sochařů, jejichž sochy ve výklencích prvních raněrenesančních staveb působily na dobové diváky jako zázrak a o prvních výtvarných dílech, v nichž byl využit nový technický vynález: perspektiva 3. Pád Konstantinopole v roce 1453, který způsobil příliv antických textů do Florencie a dvojí účinek medicejského mecenášství: budování knihovny a podporování činnosti obnovené platónské Akademie. Marsilio Ficino a jeho nová filosofie a estetika renesančního platonismu a novoplatonismu, v níž je člověk jako učenec a umělec postaven na nejvyšší místo ve společnosti. Důstojnost člověka, novoplatónské effluvium krásy a cesta prostřednictvím umění ke znovuzrození duše. 4. Rimini, Urbino, Mantova, Ferrara, Milán a další italská města, v nichž se podle florentského vzoru rozvíjí renesanční myšlení. Ingénium umělce, nové pojetí melancholika jako nejlépe natemperovaného člověka k duchovní a tím i umělecké činnosti a obnovení platónského konceptu božského šílenství jako cesty k nezbytnému vytržení duše z tělesného pouta. 5. Proporční teorie umění a dualita afektivních účinků. Rekonstrukce antického ideálu "svatby uměn" jako jejich jednoty v současné rozmanitosti. 6. Zásadní role antického umění rétoriky a jejích jednotlivých disciplín při hledání prostředků, jimiž by se umění přiblížilo k popisovaným účinkům antického umění. Propojení alchymie, magie a umění v manýristickém hledání projevů sympatetičnosti světa a odraz takto pojímaného universa v symbolice uměleckého díla.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem přednáškového cyklu je seznámit posluchače v jednotlivých přednáškových tématech s vývojem a podstatou teorií umění v období renesance v rámci širšího dobového kontextu, v němž budou sledovány a zohledňovány zejména následující čtyři okruhy: a) Vliv antických autorů (Platón, Aristotelés, Plótínos, Vitruvius, Cicero ad.). b) Teorie umění jako součást renesanční filosofie a estetiky (Marsilio Ficino, renesanční platonismus, novoplatonismus a aristotelismus). c) Teorie umění jako součást souboru humanistických studií (studia humanitatis, Lorenzo Valla, Angelo Poliziano, Pico della Mirandola ad.; význam a vliv humanistických akademií). d) Teorie umění jako umělecké poetiky a vliv rétorických disciplín na vývoj jednotlivých uměleckých druhů.
Studenti předmětu získají přehled a znalosti vývoje a podstaty teorií umění v období renesance, které rozšíří jejich dosavadní vědomosti z dějin studovaných uměleckých druhů a prohloubí porozumění umění v širších filozofických, estetických, kulturních, společenských a politických souvislostech.
Předpoklady
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce, Písemný test

Studium odborné literatury.
Doporučená literatura
  • Burke, Peter. (1996). Italská renesance. Praha: Mladá fronta.
  • Dykast, Roman. (2005). Hudba věku melancholie. Praha: TOGGA.
  • Francastel, Pierre. Malířství a společnost.
  • Ghyka, M. C., & Navrátilová, D. (2008). Zlaté číslo, aneb, Jak pythagorovské rytmy a obřady ovlivnily vývoj západní civilizace. Praha: Argo.
  • Gombrich, E. H. (1985). Umění a iluze. Praha.
  • Hankins, J., & Pokorný, M. (2011). Renesanční filosofie. Praha: OIKOYMENH.
  • Hocke, Gustav René. (2001). Svět jako labyrint. Manýrismus v literatuře. Triáda/H&H, Praha.
  • Hocke, Gustav René. (2001). Svět jako labyrint. Manýrismus v literatuře. Triáda/H&H, Praha.
  • Chastel, A., & Lukáš, I. (2003). Vyplenění Říma: od manýrismu k protireformaci. Brno: Barrister & Proncipal.
  • Chastel, A. (2008). Leonardo da Vinci, aneb, Vědy o malířství ;: Gesto v umění. Brno: Barrister & Principal.
  • Kristeller, Paul Oskar. (2007). Osm filosofů italské renesance. Praha: Vyšehrad.
  • Panofsky E. (1981). Význam ve výtvarném umění. Praha.
  • Pater, W. (1966). Renesance. Studie o výtvarném umění a poezii. Olomouc 1966.. Olomouc.
  • Yates, F. A., Kramár, T., Žemla, M., & Černovský, P. Umění paměti.
  • Yatesová, Frances. (2009). Giordano Bruno a hermetická tradice. Praha: Vyšehrad.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny hudby (12) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -