Předmět: Aktuální výzkumy v novějších dějinách hudby

« Zpět
Název předmětu Aktuální výzkumy v novějších dějinách hudby
Kód předmětu KMU/91AND
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopecký Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu je stanoven vyučujícím a zkoušejícím pedagogem částečně společně pro celou skupinu doktorandů a částečně individuálně s ohledem na odborné zaměření konkrétních doktorandů, a to po dohodě s jejich školiteli. Přednáška je zaměřena výběrově na některé nejnovější poznatky dějin hudby. Součástí předmětu je i samostatná práce studentů a skupinová diskuse o jejich referátech. Předmět směřuje k vyjasnění různých metodologických přístupů v historické části hudební vědy. Skrze terminologické diskurzy (hudba - hudební proces - hudební dílo - struktura - inspirační zdroj atd.) se dospívá k definici předmětu hudební historiografie. Ústřední téma pro LS 2019/2020: dějiny každodennosti, sociální situace hudebníků 19. a 20. století.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 60 hodin za semestr
Výstupy z učení
Obsah předmětu je stanoven vyučujícím a zkoušejícím pedagogem částečně společně pro celou skupinu doktorandů a částečně individuálně s ohledem na odborné zaměření konkrétních doktorandů, a to po dohodě s jejich školiteli. Přednáška je zaměřena výběrově na některé nejnovější poznatky dějin hudby. Součástí předmětu je i samostatná práce studentů a skupinová diskuse o jejich referátech. Předmět směřuje k vyjasnění různých metodologických přístupů v historické části hudební vědy. Skrze terminologické diskurzy (hudba - hudební proces - hudební dílo - struktura - inspirační zdroj atd.) se dospívá k definici předmětu hudební historiografie.
Získání aktuálních poznatků ve specifické oblasti hudební historiografie 19. až 21. století a osvojení současných metod uplatňovaných při zpracování historických témat daného období.
Předpoklady
Nejsou.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Vypracování a přednesení seminární práce o stavu pramenů a literatury a hudebně historických souvislostech na zadané téma blízké předmětu disertace. Požadavky ke zkoušce jsou stanoveny částečně společně pro celou skupinu a částečně individuálně na základě doporučené cizojazyčné a domácí literatury.
Doporučená literatura
  • Carl Dahlhaus. (1983). Foundations of Music History. Cambridge.
  • Friedrich Nietzsche. (2005). Nečasové úvahy. Praha.
  • Karl Popper. (2000). Bída historicismu. Praha.
  • Karl Popper. (1997). Logika vědeckého bádání. Praha.
  • M. K. Černý. (1998). Kapitoly z metodologie hudební vědy. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny hudebního umění (19) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny hudebního umění (19) Kategorie: Teorie a dějiny umění - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -