Vyučující
|
-
Kopecký Jiří, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu je stanoven vyučujícím a zkoušejícím pedagogem částečně společně pro celou skupinu doktorandů a částečně individuálně s ohledem na odborné zaměření konkrétních doktorandů, a to po dohodě s jejich školiteli. Přednáška je zaměřena výběrově na některé nejnovější poznatky dějin hudby. Součástí předmětu je i samostatná práce studentů a skupinová diskuse o jejich referátech. Předmět směřuje k vyjasnění různých metodologických přístupů v historické části hudební vědy. Skrze terminologické diskurzy (hudba - hudební proces - hudební dílo - struktura - inspirační zdroj atd.) se dospívá k definici předmětu hudební historiografie. Ústřední téma pro LS 2019/2020: dějiny každodennosti, sociální situace hudebníků 19. a 20. století.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Obsah předmětu je stanoven vyučujícím a zkoušejícím pedagogem částečně společně pro celou skupinu doktorandů a částečně individuálně s ohledem na odborné zaměření konkrétních doktorandů, a to po dohodě s jejich školiteli. Přednáška je zaměřena výběrově na některé nejnovější poznatky dějin hudby. Součástí předmětu je i samostatná práce studentů a skupinová diskuse o jejich referátech. Předmět směřuje k vyjasnění různých metodologických přístupů v historické části hudební vědy. Skrze terminologické diskurzy (hudba - hudební proces - hudební dílo - struktura - inspirační zdroj atd.) se dospívá k definici předmětu hudební historiografie.
Získání aktuálních poznatků ve specifické oblasti hudební historiografie 19. až 21. století a osvojení současných metod uplatňovaných při zpracování historických témat daného období.
|
Předpoklady
|
Nejsou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Vypracování a přednesení seminární práce o stavu pramenů a literatury a hudebně historických souvislostech na zadané téma blízké předmětu disertace. Požadavky ke zkoušce jsou stanoveny částečně společně pro celou skupinu a částečně individuálně na základě doporučené cizojazyčné a domácí literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Carl Dahlhaus. (1983). Foundations of Music History. Cambridge.
-
Friedrich Nietzsche. (2005). Nečasové úvahy. Praha.
-
Karl Popper. (2000). Bída historicismu. Praha.
-
Karl Popper. (1997). Logika vědeckého bádání. Praha.
-
M. K. Černý. (1998). Kapitoly z metodologie hudební vědy. Olomouc.
|