Course: Theory and methodology of science

« Back
Course title Theory and methodology of science
Course code KMT/XTMV@
Organizational form of instruction no contact
Level of course Doctoral
Year of study 1
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 7
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • COHEN, L., MANION, L. MORRISON, K. MORRISON, R. B. (2007). Research methods in education. New York: Routledge.
  • DeMARRAIS, K., LAPAN S. D. (eds.). (2004). Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and the Social Sciences. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
  • DRESSMAN, M. (2008). Using social theory in educational research: a practical guide.. New York: Routledge.
  • FAJKUS, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.
  • FOUCAULT, M. (2002). Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové.
  • GAVORA, P. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitativního výskumu. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • GIVEN, L. M. (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods 1& 2. London: SAGE.
  • HALLOUN, I. A. (2006). Modeling Theory in Science Education. Dordrecht: Springer.
  • HENDL, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  • HENDL, J. (2007). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  • HENDL, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
  • CHRÁSKA, M. (2008). Uplatnění vícerozměrných statistických metod v pedagogickém výzkumu. Olomouc: Votobia.
  • JOHNSON, B., CHRISTENSEN, L. (2010). Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches. 4. vyd.. London: Sage.
  • KAUFMANN, J. C. (2010). Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelstv.
  • KREJČÍ, J. (2008). Kvalita sociálněvědních výběrových šetření v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • KUHN, T. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH.
  • MELOUN, M., MILITKÝ, J. (2012). Kompendium statistického zpracování dat. Vyd. 3.. Praha: Karolinum.
  • OCHRANA, F. (2009). Metodologie vědy. Praha: Karolinum.
  • ONDREJKOVIČ, P. (2008). Interpretácia a vedecké vysvetľovanie v spoločenskovednom výskume. Bratislava: Veda.
  • PHILLIPS, D. C., BURBULES, N. C. (2000). Postpositivism and educational research. Oxford: Rowman & Littlefield Publishers.
  • POPPER, K. (1997). Logika vědeckého zkoumání. Praha: OIKOYMENH.
  • SILVERMAN, D. (2005). Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: IKAR.
  • STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert.
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
  • ŠVEC, Š. a kol. (2009). Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC24) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC23) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC22) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC21) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC23) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC24) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC20) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC22) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC20) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC21) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer