Předmět: Teorie a metodologie vědy

« Zpět
Název předmětu Teorie a metodologie vědy
Kód předmětu KMT/XTMV@
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle předmětu/ Účastníci studia budou schopni: - rozpoznat, srovnat a zhodnotit přínos jednotlivých pojetí a modelů vědy pro výzkum v pedagogických vědách, respektive v didaktice informatiky a digitálních technologií, - analyzovat a zhodnotit českou a zahraniční odbornou literaturu a výstupy databází s cílem teoretického a metodologického ukotvení témat disertačních prací, - propojit teorie s metodologií a konkrétními metodami výzkumu v pedagogice, - navrhnout design teoretického, kvantitativního, kvalitativního či smíšeného výzkumu v pedagogice a určit jeho silné a slabé stránky, včetně možných rizik, - určit hranice aplikace kvantitativního a kvalitativního přístupu v pedagogickém výzkumu, - charakterizovat a uplatňovat etické zásady ve vědě a výzkumu. Základní témata: - Pojetí vědy, výzkumu z pozic positivismu a neopositivismu (Comte, Durkheim, Carnap), teorie falzifikace (Popper), paradigmat ve vědě (Kuhn), sociologického obratu ve filosofii vědy. - Formulace výzkumného problému, formulace výzkumné otázky, hodnocení stavu poznání problematiky - přehledová studie, odborné zdroje (odborné časopisy a literatura, práce s odbornými databázemi a databázemi dotazníků a testů - C.E.E.O.L., ERIC, PAO, PIO, ProQuest, PSYNDEXplus with Testfinder, Springer Link, Wiley Interscience). - Teoretický výzkum: Formulace výzkumné otázky, přehled literatury a zdrojů k tématu, reflexe a identifikace problémů a kritérií, návrh teoretické formulace odpovědi a hypotéza, zapojení do diskursu vztahujícího se k problému, upřesňování teoretické hypotézy, přijetí či vyvrácení, diskuse o dopadu teorie. - Historie a současný stav kvantitativních výzkumů v pedagogice, teoretická východiska a volba kvantitativní metodologie, výhody a nevýhody kvantitativní metodologie ve vztahu k výzkumnému problému, hypotézy, volba adekvátních metod sběru dat, metody ověřování hypotéz, věcné a statistické hypotézy ve výzkumu. - Teoretická východiska a volba kvalitativní metodologie, výhody a nevýhody kvalitativní metodologie ve vztahu k výzkumnému problému, etnografický, fenomenologický, narativní, dramaturgický přístup, analýza údajů. Induktivní analýza. Tématická analýza. Zakotvená teorie, výsledky kvalitativního výzkumu a jejich prezentace. - Smíšený výzkumný design, jeho výhody a nevýhody. - Etické zásady vědecké a výzkumné a publikační práce.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • COHEN, L., MANION, L. MORRISON, K. MORRISON, R. B. (2007). Research methods in education. New York: Routledge.
  • DeMARRAIS, K., LAPAN S. D. (eds.). (2004). Foundations for Research: Methods of Inquiry in Education and the Social Sciences. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
  • DRESSMAN, M. (2008). Using social theory in educational research: a practical guide.. New York: Routledge.
  • FAJKUS, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.
  • FOUCAULT, M. (2002). Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové.
  • GAVORA, P. (2007). Sprievodca metodológiou kvalitativního výskumu. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • GIVEN, L. M. (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods 1& 2. London: SAGE.
  • HALLOUN, I. A. (2006). Modeling Theory in Science Education. Dordrecht: Springer.
  • HENDL, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  • HENDL, J. (2007). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  • HENDL, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
  • CHRÁSKA, M. (2008). Uplatnění vícerozměrných statistických metod v pedagogickém výzkumu. Olomouc: Votobia.
  • JOHNSON, B., CHRISTENSEN, L. (2010). Educational Research: Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches. 4. vyd.. London: Sage.
  • KAUFMANN, J. C. (2010). Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelstv.
  • KREJČÍ, J. (2008). Kvalita sociálněvědních výběrových šetření v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • KUHN, T. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH.
  • MELOUN, M., MILITKÝ, J. (2012). Kompendium statistického zpracování dat. Vyd. 3.. Praha: Karolinum.
  • OCHRANA, F. (2009). Metodologie vědy. Praha: Karolinum.
  • ONDREJKOVIČ, P. (2008). Interpretácia a vedecké vysvetľovanie v spoločenskovednom výskume. Bratislava: Veda.
  • PHILLIPS, D. C., BURBULES, N. C. (2000). Postpositivism and educational research. Oxford: Rowman & Littlefield Publishers.
  • POPPER, K. (1997). Logika vědeckého zkoumání. Praha: OIKOYMENH.
  • SILVERMAN, D. (2005). Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: IKAR.
  • STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert.
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
  • ŠVEC, Š. a kol. (2009). Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní