Course: Psychological aspects of education

« Back
Course title Psychological aspects of education
Course code KMT/XPAE@
Organizational form of instruction no contact
Level of course Doctoral
Year of study 1
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 7
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • BADDELEY, A.D. (1997). Human memory: Theory and practice (Rev. ed.). Sussex: Psychology Press.
  • BAUMEISTER, R.F. (1993). Self-esteem. The puzzle of low self-regard. New York, Plenum Press.
  • BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.
  • BERNSTEIN, D. A., PENNER, L. A., CLARKE-STEWART, A., ROY, E. J. (2003). Psychology. Boston, New York: Houghton Mifflin Company.
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání.. Praha: Portál.
  • Cangelosi, J., S. (1994). Strategie řízení třídy. Praha.
  • CROWL, T., K., KAMINSKI, S., PODELL, D.M. (1997). Educational psychology: Windows on teaching. Madison: Brown and Benchmark.
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha : Portál.
  • DAVIS, S. F., PALLADINO, J. J. (2000). Psychology. New Jersey: Prentice Hall, Upper Saddle River.
  • DRAPELA, V., J. (2008). Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál.
  • EYSENCK, M.W., KEANE, M. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia.
  • GARDNER, H. (1999). Dimenze myšlení. Praha: Portál.
  • HEATHERINGTON, E. M. (2006). Child Psychology. New York: McGraw-Hill.
  • HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
  • HELUS, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
  • HEWARD, W. L. ExceptionalChildren. New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • KOLÁŘ, M. (2001). Bolest šikanování. Praha : Portál.
  • KYRIACOU, Ch. (2008). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.
  • LAŠEK, J. (2007). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • LUKASOVÁ, E., S. (1997). Logoterapie ve výchově. Praha: Portál.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.
  • MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů.. Praha.
  • MASTROPIERI, M. A., SCRUGGS, T. S. (2004). The inclusive Classroom. New Jersey: Pearson Education Inc.
  • NOEL-HOEKSHEMA, S. (2007). Abnormal psychology. New York: McGraw-Hill.
  • PAVELKOVÁ, I. (2002). Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: PedF UK.
  • PETROVÁ, A. (2005). K problematice psychologie existence. Olomouc: Votobia.
  • PLEVOVÁ, I. (2007). Kauzální atribuce aneb jak pátráme po příčinách životních událostí. Olomouc : Hanex.
  • PLHÁKOVÁ, A. (2010). Inteligence. In Blatný, M. a kol. Psychologie osobnosti. Praha: Grada.
  • PLHÁKOVÁ, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
  • PRESSLEY, M., McCORMIK, Ch. (1995). Advanced educational psychology for educators, researchers, and policymakers. New York: HarperCollins.
  • PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum.
  • ROST, D.H. (2001). Handwörterbuch Pädagogische Psychologie. Weinheim:Psychologie Verlags Union, Verlagsgruppe Beltz.
  • SHAPIRO, L. (2009). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál.
  • SCHAFER, C. E.; MILLMAN, H. L. (1994). How to help children with common problems. Northvale: Jason Aronson, Inc.
  • SLAVIN, R., E. (2000). Educational psychology: theory and practice. Boston: Allyn and Bacon.
  • SPRINTHALL, N. A., SPRINTHALL, R. C., OJA, S. N. (1994). Educational psychology: a developmental approach. New York: McGraw-Hill.
  • STERNBERG, R. J. (2002). Kognitivní psychologie.. Praha.
  • STERNBERG, R. J. (2001). Úspěšná inteligence: Jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. Praha: Grada.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha : Portál.
  • ŠTVERÁK, V. (2007). Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum.
  • TUBBS, N. Philosophy's Higher Education. New York: Kluwer Academic Publishers, 2005..
  • VÁGNEROVÁ M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum.
  • VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  • VÁGNEROVÁ, M. (2005). Vývojová psychologie I.. Praha: Karolinum.
  • WOOLFOLK, A. E. (1993). Educational psychology. Boston: Allyn and Bacon.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC23) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC23) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC21) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC20) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC20) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC22) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC24) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC22) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC21) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Mathematical literacy in education (DC24) Category: Mathematics courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter