Předmět: Psychologické aspekty edukace

« Zpět
Název předmětu Psychologické aspekty edukace
Kód předmětu KMT/XPAE@
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle předmětu/Účastníci studia budou schopni: Studenti budou v návaznosti na kompetence získané v magisterském studiu schopni: - vysvětlit a vzájemně porovnat jednotlivé teorie učení a zhodnotit jejich přínos, - analyzovat a vysvětlit spektrum individuálních rozdílů a věkových zvláštností procesu učení v příčinných souvislostech, - na základě hlubší analýzy porovnat a zhodnotit teoretické koncepty vybraných osobnostních determinant procesu učení, vyvozovat závěry jako východiska pro utváření koncepcí optimalizace podmínek učení, - analyzovat, porovnat a zhodnotit principy a metody edukačního přístupu k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami u nás a v zahraničí, - postihnout aktuální trendy výzkumu psychologických aspektů edukační reality ve světě a zmapovat hlavní výzkumné problémy, - porovnat a vyhodnotit nejnovější poznatky a závěry z tuzemských i zahraničních výzkumů, - implementovat získané poznatky v konstrukci výzkumného projektu disertační práce a interpretaci získaných dat. Základní témata: 1. Aktuální problémy psychologického výzkumu edukační reality u nás a v zahraničí. 2. Teorie učení a jejich komparace. Kognitivní procesy ve vztahu k edukaci, rozvoj kritického myšlení. Metakognice. Reprezentace a organizace poznatků. 3. Využití informačních technologií v procesu edukace. Charakteristika základních přístupů, zásad a úskalí. 4. Interindividuální rozdíly procesu učení. Inteligence - přístupy k vymezení pojmu v tuzemské i zahraniční literatuře, srovnání různých názorů na strukturu inteligence. Emoční inteligence. Kreativita. 5. Hlavní přístupy ke kognitivnímu vývoji. Specifika vývoje kognitivních procesů. Vývojová podmíněnost úspěšného zvládání požadavků edukace. Problematika připravenosti dítěte pro vstup do školy. 6. Teoretické ukotvení stylů žákova učení. Vztah stylu žákova učení a efektivity edukačního procesu. Zahraniční zkušenosti s intervenujícími přístupy k rozvoji žákova stylu učení. 7. Motivační a emocionální faktory edukace: různá pojetí motivace, vliv motivačních činitelů ve světle tuzemských i zahraničních výzkumů. Emoce a učení, příznivá emoční atmosféra, model mozkově kompatibilního prostředí. 8. Školní zátěž, podstata a příčiny. Přiměřenost školní zátěže, zvládání školní zátěže jako moderujícího činitele edukace. 9. Kauzální atribuce v edukaci. Výkonová motivace a Wernerův atribuční model, sebeatribuce, atribuční omyl, naučená bezmocnost. Vztah atribučního stylu a emočního prožívání. 10. Psychosociální aspekty edukační reality. Psychologické aspekty vzájemné interakce účastníků edukačního procesu. Hlavní ohniska zahraničního výzkumu školní třídy jako malé sociální skupiny. 11. Psychosociální dopady nežádoucího chování na proces edukace. Příčiny a prevence narůstající agrese, šikany a kyberšikany. Srovnání našich a zahraničních přístupů. 12. Psychologické aspekty přístupu k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami u nás a v zahraničí. Endogenní a exogenní determinanty poruch učení a chování ve vzájemné interakci. Psychologické aspekty prevence a intervence. 13. Psychologické aspekty prožívání smyslu vlastní existence u pedagogických pracovníků. Zdroje smyslu, hledání smyslu. Logoterapie ve výchově.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BADDELEY, A.D. (1997). Human memory: Theory and practice (Rev. ed.). Sussex: Psychology Press.
  • BAUMEISTER, R.F. (1993). Self-esteem. The puzzle of low self-regard. New York, Plenum Press.
  • BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.
  • BERNSTEIN, D. A., PENNER, L. A., CLARKE-STEWART, A., ROY, E. J. (2003). Psychology. Boston, New York: Houghton Mifflin Company.
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání.. Praha: Portál.
  • Cangelosi, J., S. (1994). Strategie řízení třídy. Praha.
  • CROWL, T., K., KAMINSKI, S., PODELL, D.M. (1997). Educational psychology: Windows on teaching. Madison: Brown and Benchmark.
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha : Portál.
  • DAVIS, S. F., PALLADINO, J. J. (2000). Psychology. New Jersey: Prentice Hall, Upper Saddle River.
  • DRAPELA, V., J. (2008). Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál.
  • EYSENCK, M.W., KEANE, M. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia.
  • GARDNER, H. (1999). Dimenze myšlení. Praha: Portál.
  • HEATHERINGTON, E. M. (2006). Child Psychology. New York: McGraw-Hill.
  • HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
  • HELUS, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
  • HEWARD, W. L. ExceptionalChildren. New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • KOLÁŘ, M. (2001). Bolest šikanování. Praha : Portál.
  • KYRIACOU, Ch. (2008). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.
  • LAŠEK, J. (2007). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • LUKASOVÁ, E., S. (1997). Logoterapie ve výchově. Praha: Portál.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.
  • MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů.. Praha.
  • MASTROPIERI, M. A., SCRUGGS, T. S. (2004). The inclusive Classroom. New Jersey: Pearson Education Inc.
  • NOEL-HOEKSHEMA, S. (2007). Abnormal psychology. New York: McGraw-Hill.
  • PAVELKOVÁ, I. (2002). Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: PedF UK.
  • PETROVÁ, A. (2005). K problematice psychologie existence. Olomouc: Votobia.
  • PLEVOVÁ, I. (2007). Kauzální atribuce aneb jak pátráme po příčinách životních událostí. Olomouc : Hanex.
  • PLHÁKOVÁ, A. (2010). Inteligence. In Blatný, M. a kol. Psychologie osobnosti. Praha: Grada.
  • PLHÁKOVÁ, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
  • PRESSLEY, M., McCORMIK, Ch. (1995). Advanced educational psychology for educators, researchers, and policymakers. New York: HarperCollins.
  • PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum.
  • ROST, D.H. (2001). Handwörterbuch Pädagogische Psychologie. Weinheim:Psychologie Verlags Union, Verlagsgruppe Beltz.
  • SHAPIRO, L. (2009). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál.
  • SCHAFER, C. E.; MILLMAN, H. L. (1994). How to help children with common problems. Northvale: Jason Aronson, Inc.
  • SLAVIN, R., E. (2000). Educational psychology: theory and practice. Boston: Allyn and Bacon.
  • SPRINTHALL, N. A., SPRINTHALL, R. C., OJA, S. N. (1994). Educational psychology: a developmental approach. New York: McGraw-Hill.
  • STERNBERG, R. J. (2002). Kognitivní psychologie.. Praha.
  • STERNBERG, R. J. (2001). Úspěšná inteligence: Jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. Praha: Grada.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha : Portál.
  • ŠTVERÁK, V. (2007). Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum.
  • TUBBS, N. Philosophy's Higher Education. New York: Kluwer Academic Publishers, 2005..
  • VÁGNEROVÁ M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum.
  • VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  • VÁGNEROVÁ, M. (2005). Vývojová psychologie I.. Praha: Karolinum.
  • WOOLFOLK, A. E. (1993). Educational psychology. Boston: Allyn and Bacon.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní