Předmět: Metody řešení matematických úloh

« Zpět
Název předmětu Metody řešení matematických úloh
Kód předmětu KMT/XMRM@
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Laitochová Jitka, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle předmětu: Studenti budou schopni: " shrnout význam řešení matematických úloh ve vyučování matematice v kontextu matematické gramotnosti; " vymezit základní přístupy k řešení matematických problémů; " použít a komparovat jednotlivé heuristické strategie při řešení úloh; " řešit problémové (nestandardní) úlohy v matematice. Základní témata: " Heuristika. Heuristický dialog. Heuristické strategie řešení úloh. Analogie, pokus - omyl, pokus - ověření - oprava, systematické experimentování, vypuštění podmínky, zavedení pomocného prvku. " Problémové vyučování. Rutinní problém. Cvičení. Problémová úloha " Badatelsky orientovaná výuka matematiky. Východiska. Principy. Typy úloh. " Rozvoj funkčního myšlení. Typy úloh.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BROUSSEAU, G. (2012). Úvod do teorie didaktických situací v matematice. Praha: PdF UK.
  • CLARKE, D., GOOS, M., MORONY, W. (2007). Problem solving and working mathematically: an Australian perspective.. ZDM Mathematics Education, 475-490.
  • DAVIDSON, J. E. (2003). Insights about Insightful Problem Solving. In: DAVIDSON, J. E. a R. J. STERNBERG, eds. The Psychology of Problem Solving. Cambridge: Cambridge University Press.
  • ENGEL, A. (1998). Problem-Solving Strategies. New York: Springer-Verlag.
  • HECHT, T., SKLENÁRIKOVÁ, Z. (1992). Metódy riešenia matematických úloh.. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo.
  • HEJNÝ, M. a kol.:. (1990). Teória vyučovania matematiky 2.. Bratislava: SPN.
  • JANČAŘÍK, A. (2007). Algorithms and Solving Strategies. Praha: UK.
  • KONFOROVIČ, A. G. (1989). Významné matematické úlohy. Praha: SPN.
  • KOPKA, J. (1999). Hrozny problémů ve školské matematice. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
  • KOPKA, J. (2013). Umění řešit matematické problémy. Praha: RNDr. Karel Hoza - HAV.
  • KUŘINA, F. (1976). Problémové vyučování v geometrii. Praha: SPN.
  • LARSON, L. C. (1990). Metódy riešenia matematických problémov.. Bratislava: ALFA.
  • LARSON, L. C. (1983). Problem-Solving Through Problems.. New York: Springer-Verlag.
  • PÓLYA, G. (2004). How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method. Expanded Princeton Science Library Edition, with a new foreword by John H. Conway.. Princeton and Oxford: Princeton University Press.
  • PÓLYA, G. (1981). Mathematical Discovery: On Understanding, Learning, and Teaching Problem Solving. Combinated edition.. New York: John Wiley and Sons.
  • PÓLYA, G. (1954). Mathematics and Plausible Reasoning: Vol. I Induction and Analogy in Mathematics.. Princeton: Princeton University Press.
  • PÓLYA, G. (1968). Mathematics and Plausible Reasoning: Vol. II Patterns of Plausible Reasoning.. Princeton: Princeton University Press.
  • VOLFOVÁ, M. (2000). Metody řešení matematických úloh. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • VRÁBEL, P. (2005). Heuristika a metodológia matematiky.. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
  • VYŠÍN, J. (1978). Štyri kapitoly o problémovom vyučovaní matematiky.. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní