Předmět: Matematická gramotnost v souvislostech

« Zpět
Název předmětu Matematická gramotnost v souvislostech
Kód předmětu KMT/XMGS@
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Základní témata: " Mezinárodní výzkumy PISA a TIMSS. Historie, vývoj, aktuální výsledky, rozdíly. " Matematická gramotnost. Vymezení pojmu v širších souvislostech. Složky matematické gramotnosti (situace a kontexty, matematický obsah, matematické kompetence). Matematická gramotnost v kurikulárních dokumentech. " Rozvoj matematické gramotnosti prostřednictvím vybraných matematických oborů (hladká optimalizace, nehladká optimalizace, algebraické struktury, lineární programování, teorie her, teorie čísel, konstrukční geometrie, kombinatorika, pravděpodobnost). Rozvoj matematické gramotnosti s využitím digitálních technologií. Metody a formy práce na rozvoj matematické gramotnosti ve výuce matematiky. " Úlohy na rozvoj matematické gramotnosti. Specifika. Matematický obsah. Výběr vhodných úloh dle věku žáků. Metody řešení. " Matematické modely reálných situací včetně jejich řešení. Cíle předmětu: Studenti budou schopni: " vymezit základní principy matematické gramotnosti (vývoj zkoumání, složky matematické gramotnosti); " komparovat přístupy k matematické gramotnosti v mezinárodních výzkumech PISA a TIMSS; " shrnout význam matematické gramotnosti ve vyučování matematice; " analyzovat současné tuzemské i zahraniční výzkumy v dané problematice. " řešit matematické modely reálných situací a ověřovat jejich platnost v reálném kontextu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • FUCHS, E., LIŠKOVÁ, H., ZELENDOVÁ, E. (Eds.). (2014). Manipulativní činnosti rozvíjející matematickou gramotnost. Praha.
  • FÜRST, Tomáš, MOLNÁR, Josef a POHANĚL, Karel. (2005). A guide to three-dimensional space. Olomouc: UP.
  • HAVEL, J., NAJVAROVÁ, V. a kol. (2011). Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: MU.
  • HEJNÝ, M. a kol. (2012). Úlohy pro rozvoj matematické gramotnosti. Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Praha.
  • HOŠPESOVÁ, A. a kol. (2011). Matematická gramotnost a vyučování matematice. České Budějovice: JČU.
  • JANOUŠKOVÁ, S. a kol. (2017). Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření TIMSS 2015. Úlohy z matematiky a přírodovědy pro 4. ročník.. Praha: ČŠI.
  • NAVARA, Mirko. (2007). Pravděpodobnost a matematická statistika. Praha: Nakladatelství ČVUT.
  • NOVÁK, B. (2013). Řešení matematických úloh. Olomouc: UP.
  • OPAVA, Zdeněk. (1989). Matematika kolem nás. Praha: Albatros.
  • PIAGET, J. (2014). Studies in reflecting abstraction. Psychology Press.
  • PÓLYA, G. (1990). How to solve it: The classic introduction to mathematical problem-solving. Penguin Books.
  • SCHOENFELD, A. H. (2010). How we think: A theory of goal-oriented decision making and its educational applications. Routledge.
  • ŽENČÁK, Pavel. (2013). Lineární programování. 1. vyd.. Olomouc: UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní