Předmět: Geometr. představivosti jako součást MG

« Zpět
Název předmětu Geometr. představivosti jako součást MG
Kód předmětu KMT/XGPM@
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle předmětu: Studenti budou schopni: " vymezit pojmy představivost, prostorová představivost, geometrická představivost; " geometrické obsahy v matematické gramotnosti; " definovat základní pojmy a vztahy analytické geometrie; " představit aktivity a náměty na rozvoj geometrické představivosti na ZŠ; " řešit úlohy na různých úrovních vyžadující geometrickou představivost; " řešit konstrukční úlohy a dělat euklidovské konstrukce; " využít program GeoGebra pro rozvoj matematické gramotnosti. Základní témata: " Představivost. Prostorová představivost. Geometrická představivost. " Metody na rozvoj geometrické představivosti na ZŠ. Pomůcky. Didaktické hry. Náměty. Modelování. ICT pomůcky. " Úlohy na rozvoj geometrické představivosti. Úlohy z kombinatorické geometrie. " Základy analytické geometrie. Vektorový prostor. Afinní prostor, vyšetřování vzájemné polohy jeho podprostorů. Euklidovská geometrie (kolmost podprostorů, vzdálenosti a odchylky podprostoru v n - rozměrném euklidovském prostoru). " Konstrukční úlohy. Euklidovské konstrukce. " Geometrie a topologie. " GeoGebra jako nástroj pro tvorbu vlastního didaktického materiálů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • FRANCOVÁ, M. (1991). Geometrická představivost in Matematika a didaktika matematiky (Sborník prací. Brno: MU.
  • FURST, T., MOLNÁR, J., POHANĚL, K. (2004). Malý průvodce třírozměrným prostorem. Olomouc: UP.
  • GARDNER, H. (1999). Dimenze myšlení - teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál.
  • GARDNER, M. (1968). Mathematical puzzles and diversions. London: Bell and Sons.
  • HEJNÝ, M. a kol.:. (1990). Teória vyučovania matematiky 2.. Bratislava: SPN.
  • HEJNÝ, M., KUŘINA, F. (2001). Dítě, škola a matematika (Konstruktivistické přístupy k vyučování). Praha: Portál.
  • HEJNÝ, M. (1980). Stereometria. Bratislava: SPN.
  • JIROTKOVÁ, D. (1990). Rozvoj prostorové představivosti žáků. Komenský 114, s. 278-281.
  • KUŘINA, F. (1987). Geometrická představivost a vyučování stereometrii. MFvŠ 18, s. 201-212.
  • KUŘINA, F. (1976). K diskusi o vyučování geometrii na ZDŠ. Hradec Králové: ONV.
  • MÁCA, S., MACKŮ, P. (1996). Rozvíjení prostorové představivosti v matematice, deskriptivní geometrii a. Telč: Houdek a spol.
  • MATYÁŠEK, F. (1998). Geometrie.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • MOLNÁR, J., KOBZA, J. (1990). Extremální a kombinatorické úlohy z geometrie. Praha: SPN.
  • MOLNÁR, J. (2004). Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. Olomouc: UP.
  • OPAVA, Z. (1989). Matematika kolem nás.. Praha: Albatros.
  • PECH, P. (2004). Analytická geometrie lineárních útvarů.. České Budějovice.
  • PERENČAJ, J., REPÁŠ, V. (1986). Priestorové nevidenie - choroba dedičná (dětí, alebo vyučovania)?. MFvŠ, s. 352-356.
  • PERNÝ, J. (2004). Krychle, pohyb a prostorová představivost II. Učitel matematiky 12.
  • PERNÝ, J. (2004). Tvořivostí k rozvoji prostorové představivosti. Liberec: TU.
  • SEKANINA, M. (1986). Geometrie I.. pRAHA.
  • STOPENOVÁ, A. (2001). Manipulativní činností k rozvoji prostorové představivosti in Jak učit matematice. Litomyšl: JČMF.
  • ŠAROUNOVÁ, A. (1988). Rozvíjení geometrické představivosti ve škole. MFvŠ 18.,352-356.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní