Cílem předmětu, který je koncipován jako povinná součást doktorského studijního programu je rozvíjet teoretickou základnu studenta doktorského studijního programu a zároveň napomoci koncipování teoretických východisek jeho disertační práce. Filosofie výchovy je proto klíčová především v oblasti reflektování, zkoumání a kritického zvažování obecných a základních principů, struktury a obsahu výchovy a vzdělávání jako rámce pro porozumění, analýzu a kritického zhodnocení teorií výchovy a vzdělávání, o které student DSP opírá svou budoucí disertační práci.
V rámci zkoušky proto budou ověřovány kompetence studenta: Po absolvování předmětu bude student schopen: a) Charakterizovat a obhájit tematické zaměření disertační práce a jeho teoretické ukotvení v rámci základních kategorií (cíl, subjekt, objekt, podmínky a prostředky výchovy a vzdělávání) v širším filosofickém/teoretického kontextu, především pak z hlediska: - ontologického - otázky na povahu reality a vztah člověka a reality - epistemologického - otázky na povahu lidského poznání jako vyjádření vztahu subjektu a reality - axiologického - otázky na povahu hodnot - antropologického - otázky na povahu a podstatu člověka b) Identifikovat, interpretovat a kriticky zhodnotit základní problémy filosofie výchovy a vzdělávání: - Otázka povahy reality - realita jako objektivní danost x realita jako subjektivní konstrukt - Otázka možností lidského poznání - poznání jako studium/evidence faktů x poznání jako pochopení jevů/fenoménů - Otázka původu, významu hodnot a hodnocení - Otázka pojetí člověka, jeho role a pozice ve společnosti, vliv společnosti na výchovu a vliv výchovy na společnost.
|
-
ALBERT, K. (1990). Philosophie der Erziehung.. Sankt Augustin: Akademia Verlag.
-
APPLE, M.W., BALL, S.J., GANDIN, L.A. (eds.). (2010). The Routledge International Handbook of the Sociology. New York: Routledge.
-
BERGER, Peter Ludwig; LUCKMANN, Thomas. (1999). Sociální konstrukce reality.. Brno : CDK.
-
BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
-
BLAKE, N., SMEYERS, P., SMITH, R., STANDISH, P. (eds.). (2003). (2003). The Blackwell Guide to the Philosophy of Education. Oxford: Blackwell Publishing.
-
BREZINKA, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Praha.
-
Brezinka, W. (1996). Filozofické základy výchovy..
-
BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L.Marek, 2001..
-
Curren, R. (2003). A Companion to the Philosophy of Education..
-
GÁLIKOVÁ-TOLLNAJOVÁ, S. Problém výchovy na prahu 21. storočia. Bratislava: IRIS, 2007..
-
Chambliss, J. J. (1996). Philosophy of Education.
-
Illich, I., & Prokop, J. (2001). Odškolnění společnosti: (polemický spis). Praha: Sociologické nakladatelství.
-
KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009..
-
KAŠČÁK, O., PUPALA,B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009..
-
Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci.. Praha: SLON.
-
KELLER, J., TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost. Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008.
-
KRAUS, B. (1999). Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové.
-
KUČEROVÁ, S. (1996). Člověk, hodnoty, výchova. Kapitoly z filosofie výchovy.. Prešov: ManaCon.
-
KUDLÁČOVÁ, B. (2007). Človek a výchova v dejinách európskeho myslenia. Trnava: TU.
-
KUDLÁČOVÁ, B. Fenomén výchovy (historicko-filozoficko-antropologický aspekt). Trnava: VEDA, 2006..
-
KUHN, T. S.. (1997). Struktura vědeckých revolucí.. Oikoymenh.
-
LIESSMANN, K.P. (2008). Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění.. Praha: Academia.
-
MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J., VESELÝ, A. (eds.). (2010). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství.
-
PALOUŠ, R. (2010). Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Praha: Karolinum.
-
PALOUŠ, R. (1991). K filosofii výchovy: východiska fundamentální agogiky. Praha: SPN.
-
Patočka, J. (1997). Filozofie výchovy.
-
PELCOVÁ, N. (2000). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum.
-
PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Praha: Portál, 2010.
-
PROKEŠOVÁ, M. (2004). Filosofie výchovy. Ostrava: PdF OU.
-
PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století.. Praha: Karolinum.
-
Rawls, J. (1995). Teorie spravedlnosti.. Praha: Victoria Publishing.
-
SKALKOVÁ, J. (1992). Tradice hermeneutické pedagogiky a její vývoj v druhé polovině 20. století.. Praha: Pedagog. ústav ČSAV.
-
STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny.. Praha: Grada Publishing.
-
SVOBODOVÁ, Z., PALOUŠ, R. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011..
-
ŠTVERÁK, V. (2007). Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum.
-
TUBBS, N. Philosophy's Higher Education. New York: Kluwer Academic Publishers, 2005..
|