Předmět: Filozofické aspekty edukace

« Zpět
Název předmětu Filozofické aspekty edukace
Kód předmětu KMT/XFAE@
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Okruh: - Výchova jako pomoc x výchova jako manipulace - Moc a bezmoc výchovy a vychovatele - Hranice výchovy - Jedinečnost x obecnost výchovy - Výchova k profesi x výchova k lidství - Univerzální obsahy výchovy A to z hlediska možných základních filosofických perspektiv výchovy a vzdělávání: - Hledání trvalých aspektů lidských znalostí a hodnot - Hledání klíčových znalostí a dovedností, které by měl žák získat - Hledání na žáka orientovaného učení a důraz na význam reálné zkušenosti - Utváření poznatku jako individuální/sociální kognitivní konstrukt - Hledání a zdůrazňování role individuální volby a zodpovědnosti ve vzdělávání - Definování sociální a politické aspektů vzdělávání a jejich potenciálu pro reprodukci sociálních nerovnostní či potenciálu pro sociální změnu.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Cílem předmětu, který je koncipován jako povinná součást doktorského studijního programu je rozvíjet teoretickou základnu studenta doktorského studijního programu a zároveň napomoci koncipování teoretických východisek jeho disertační práce. Filosofie výchovy je proto klíčová především v oblasti reflektování, zkoumání a kritického zvažování obecných a základních principů, struktury a obsahu výchovy a vzdělávání jako rámce pro porozumění, analýzu a kritického zhodnocení teorií výchovy a vzdělávání, o které student DSP opírá svou budoucí disertační práci.
V rámci zkoušky proto budou ověřovány kompetence studenta: Po absolvování předmětu bude student schopen: a) Charakterizovat a obhájit tematické zaměření disertační práce a jeho teoretické ukotvení v rámci základních kategorií (cíl, subjekt, objekt, podmínky a prostředky výchovy a vzdělávání) v širším filosofickém/teoretického kontextu, především pak z hlediska: - ontologického - otázky na povahu reality a vztah člověka a reality - epistemologického - otázky na povahu lidského poznání jako vyjádření vztahu subjektu a reality - axiologického - otázky na povahu hodnot - antropologického - otázky na povahu a podstatu člověka b) Identifikovat, interpretovat a kriticky zhodnotit základní problémy filosofie výchovy a vzdělávání: - Otázka povahy reality - realita jako objektivní danost x realita jako subjektivní konstrukt - Otázka možností lidského poznání - poznání jako studium/evidence faktů x poznání jako pochopení jevů/fenoménů - Otázka původu, významu hodnot a hodnocení - Otázka pojetí člověka, jeho role a pozice ve společnosti, vliv společnosti na výchovu a vliv výchovy na společnost.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Student je v rámci zkoušky povinen: a) Předložit ucelený text charakterizující obecná teoretická východiska jeho budoucí disertační práce v rozsahu minimálně 10 stran textu. Na základě uvedeného textu budou v rámci zkoušky diskutovány základní kategorie jeho disertační práce a jejich širší ukotvení. Studentům je doporučeno absolvovat konzultaci zaměřenou na koncipování teoretických východisek - kdy mu bude s ohledem na zaměření disertační práce doporučena rozšiřující studijní literatura. Student bude hodnocen na základě své schopnosti prezentovat zaměření své budoucí disertační práce v kontextu konzistentní a logicky kongruentní teorie výchovy a vzdělávání. b) Prokázat orientaci v základních kategoriích a problémech výchovy a vzdělávání prostřednictvím rozpravy nad konkrétním problémem: - Výchova jako pomoc x výchova jako manipulace - Moc a bezmoc výchovy a vychovatele - Hranice výchovy - Jedinečnost x obecnost výchovy - Výchova k profesi x výchova k lidství - Univerzální obsahy výchovy A to z hlediska možných základních filosofických perspektiv výchovy a vzdělávání: - Hledání trvalých aspektů lidských znalostí a hodnot - Hledání klíčových znalostí a dovedností, které by měl žák získat - Hledání na žáka orientovaného učení a důraz na význam reálné zkušenosti - Utváření poznatku jako individuální/sociální kognitivní konstrukt - Hledání a zdůrazňování role individuální volby a zodpovědnosti ve vzdělávání - Definování sociální a politické aspektů vzdělávání a jejich potenciálu pro reprodukci sociálních nerovnostní či potenciálu pro sociální změnu.
Doporučená literatura
  • ALBERT, K. (1990). Philosophie der Erziehung.. Sankt Augustin: Akademia Verlag.
  • APPLE, M.W., BALL, S.J., GANDIN, L.A. (eds.). (2010). The Routledge International Handbook of the Sociology. New York: Routledge.
  • BERGER, Peter Ludwig; LUCKMANN, Thomas. (1999). Sociální konstrukce reality.. Brno : CDK.
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • BLAKE, N., SMEYERS, P., SMITH, R., STANDISH, P. (eds.). (2003). (2003). The Blackwell Guide to the Philosophy of Education. Oxford: Blackwell Publishing.
  • BREZINKA, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Praha.
  • Brezinka, W. (1996). Filozofické základy výchovy..
  • BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L.Marek, 2001..
  • Curren, R. (2003). A Companion to the Philosophy of Education..
  • GÁLIKOVÁ-TOLLNAJOVÁ, S. Problém výchovy na prahu 21. storočia. Bratislava: IRIS, 2007..
  • Chambliss, J. J. (1996). Philosophy of Education.
  • Illich, I., & Prokop, J. (2001). Odškolnění společnosti: (polemický spis). Praha: Sociologické nakladatelství.
  • KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009..
  • KAŠČÁK, O., PUPALA,B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009..
  • Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci.. Praha: SLON.
  • KELLER, J., TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost. Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008.
  • KRAUS, B. (1999). Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové.
  • KUČEROVÁ, S. (1996). Člověk, hodnoty, výchova. Kapitoly z filosofie výchovy.. Prešov: ManaCon.
  • KUDLÁČOVÁ, B. (2007). Človek a výchova v dejinách európskeho myslenia. Trnava: TU.
  • KUDLÁČOVÁ, B. Fenomén výchovy (historicko-filozoficko-antropologický aspekt). Trnava: VEDA, 2006..
  • KUHN, T. S.. (1997). Struktura vědeckých revolucí.. Oikoymenh.
  • LIESSMANN, K.P. (2008). Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění.. Praha: Academia.
  • MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J., VESELÝ, A. (eds.). (2010). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • PALOUŠ, R. (2010). Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Praha: Karolinum.
  • PALOUŠ, R. (1991). K filosofii výchovy: východiska fundamentální agogiky. Praha: SPN.
  • Patočka, J. (1997). Filozofie výchovy.
  • PELCOVÁ, N. (2000). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum.
  • PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Praha: Portál, 2010.
  • PROKEŠOVÁ, M. (2004). Filosofie výchovy. Ostrava: PdF OU.
  • PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století.. Praha: Karolinum.
  • Rawls, J. (1995). Teorie spravedlnosti.. Praha: Victoria Publishing.
  • SKALKOVÁ, J. (1992). Tradice hermeneutické pedagogiky a její vývoj v druhé polovině 20. století.. Praha: Pedagog. ústav ČSAV.
  • STROUHAL, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny.. Praha: Grada Publishing.
  • SVOBODOVÁ, Z., PALOUŠ, R. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011..
  • ŠTVERÁK, V. (2007). Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum.
  • TUBBS, N. Philosophy's Higher Education. New York: Kluwer Academic Publishers, 2005..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní