Předmět: Digitální technologie pro podporu MG

« Zpět
Název předmětu Digitální technologie pro podporu MG
Kód předmětu KMT/XDTM@
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Zdráhal Tomáš, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování studijního předmětu je student schopen v rámci odborných znalostí: - prokázat znalost nejmodernějšího počítačového softwaru užívaného v matematickém vzdělávání v prostředí ČR a v komparaci se zahraničními prameny, - postihnout a analyzovat aktuální trendy uplatňované v matematickém vzdělávání, analýza didaktických materiálů pro výuku matematiky (elektronická edukační média, digitální výukové objekty, digitální programovatelné didaktické pomůcky). Po absolvování studijního předmětu je student schopen v rámci odborných dovedností: - samostatně a tvůrčím způsobem využít matematického software (Wolfram Mathematica, Maple, Matlab) ke komplexnímu řešení matematických problémů, - využít ICT k řešení problémů matematiky a teorie jejího vyučování (vizualizace matematických pojmů, popis a analýza způsobů prezentace učiva, možnosti a způsoby hodnocení výstupů edukačního procesu). Stručný obsah a základní témata: Digitální technika v matematickém vzdělávání (historie, vývoj a její postavení v systému pedagogických disciplín), didaktické zprostředkování učiva matematiky prostřednictvím ICT, elektronické učební pomůcky a matematické programy. Konstruktivistické pojetí výuky matematiky s podporou ICT, individuální učení se a příprava na výuku s podporou ICT, kooperativní a kolaborativní model učení (C/CL) s podporou ICT (groupware, web based sharing, workflow tools, computer conference suites, apod.), interaktivní výuka matematiky. Vliv kognitivních technologií na pojetí výuky matematiky (psychologické, pedagogické, kurikulární, sociální aspekty).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • ANDERSON, T. (2009). The Theory and Practice of Online Learning. Edmonton: AU Press.
  • BAREŠOVÁ, A. (2003). E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha.
  • BERSIN, J. (2004). The Blended Learning Book: Best Practices, Proven Methodologies, and Lessons Learned. San Francisco: Pfeiffer.
  • BRDIČKA, B. (2003). Role internetu ve vzdělávání. Kladno: AISIS.
  • Conrad Wolfram. (2020). The Math(s) Fix: An Education Blueprint for the AI Age.
  • ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. (1998). Využití počítače při vyučování. Praha : Portál.
  • DABAGH, N. - BANNAN-RITLAND, B. (2004). Online Learning: Concepts, Strategies, and Application. New Jersey: Pearson.
  • FALTÝN, J., NEMČÍKOVÁ, K., ZELENDOVÁ, E. (2010). Gramotnosti ve vzdělávání. Praha: VÚP.
  • FOTSYTH, I. (1998). Teaching and Learning Materials and the Internet. London: Kogan Page.
  • GESCHWINDER, J., E. RŮŽIČKA a B. RŮŽIČKOVÁ. (1995). Technické prostředky ve výuce. Olomouc: UP.
  • HEJNÝ, M. a kol. (1990). Teória vyučovania matematiky 2.. Bratislava: SPN.
  • HEJNÝ, M., KUŘINA, F. (2001). Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál.
  • HOŠPESOVÁ, A. a kol. (2011). Matematická gramotnost a vyučování matematice. České Budějovice: JČU.
  • JOCHEMS, W., MERRIENBOER, J., KOPER, R. (2004). Integrated E-learning: implications for pedagogy, technology & organization.. London: Routledge.
  • JONASSEN, D., HOWLAND, J., MARRA, R. (2011). Meaningful Learning with Technology (4th Edition).. New Jersey: Pearson.
  • KAPOUNOVÁ, J., PAVLÍČEK, J. (2003). Počítače ve výuce a učení. 1. vyd.. Ostrava: PdF OU.
  • KASÍKOVÁ, H. (1997). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
  • KAYE, A. R. (1992). Collaborative Learning through Computer Conferencing. The Najaden Papers, Springer-Verlag: New York.
  • KOLIBAČ, R. (2003). eLearning - moderní forma vzdělávání. 1. vyd.. Ostrava: OU.
  • KYRIACOU, Ch. (2008). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.
  • LEPIL, O. (2010). Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc: UP.
  • MOLNÁR, J. a kol. (2008). Konstruktivismus ve vyučování matematice. Olomouc: UP.
  • NOCAR, D. a kol. (2004). E-learning v distančním vzdělávání. CDV UP.. Olomouc: VUP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC20) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC23) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC22) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC24) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematická gramotnost ve vzdělávání (DC21) Kategorie: Matematické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní