Předmět: Matematické vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

« Zpět
Název předmětu Matematické vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Kód předmětu KMT/VSPQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kleiner Martina, Mgr.
  • Bártková Eva, Mgr. Ph.D.
  • Bártek Květoslav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: - Matematická příprava učitelů dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (terminologie, doporučená literatura), - Specifika matematického vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (charakteristiky promítající se do vzdělávání matematice; vhodné didaktické pomůcky, učebnice; doporučené zásady), - Specifika matematického vzdělávání žáků se senzorickým postižením (vhodné pomůcky, učebnice; doporučené zásady), - Specifika matematického vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení v matematice - především dyskalkulie (projevy jednotlivých dysporuch v matematice, vhodné didaktické pomůcky; doporučené zásady).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznámí studenty se specifickými přístupy k matematickému vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami zajišťovanému formou individuální integrace na základních školách. Důraz bude kladen na propojení teoretických poznatků s konkrétními výstupy do výuky matematiky.
Poznatky získané v předmětu MPVSP jsou předpokladem pro úspěšné studium dalších předmětů a využití v pedagogické praxi.
Předpoklady
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu jsou základní oborově matematické a didaktické kompetence získané při předcházejícím studiu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Zpracovat seminární práci na jedno z témat uvedených v anotaci předmětu. Vytvořit didaktickou pomůcku nebo soubor pracovních listů určených do výuky matematiky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Doporučená literatura
  • BLAŽKOVÁ, R., MATOUŠKOVÁ, K., VAŇUROVÁ, M., BLAŽEK, M. (2007). Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno.
  • HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ, J. (1999). Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. . Praha.
  • KEBLOVÁ, A. (1995). Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky základní školy.. Praha.
  • MÜLLER, O. a kol. (2001). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole.. Olomouc.
  • NOVÁK, J. (2000). Dyskalkulie. Specifické poruchy počítání. . Havlíčkův Brod.
  • VALENTA, M. (2003). Přehled speciální pedagogiky a školská integrace.. Olomouc.
  • ZELINKOVÁ, O. (2003). Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. . Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr