Předmět: Matematické schopnosti a jejich rozvíjení

« Zpět
Název předmětu Matematické schopnosti a jejich rozvíjení
Kód předmětu KMT/TMSQ
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Uhlířová Martina, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojmy - intelektuální schopnost (třídění), matematické schopnosti. Ontogeneze a struktura matematických schopností. Předmět seznamuje s metodami a prostředky rozvíjení matematických schopností dětí mladšího školního věku (činnosti k rozvoji prostorové představivosti, náměty k řešení slovních a numerických úloh). Metody zjišťování úrovně a kvality matematických schopností.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit s metodami a prostředky rozvíjení matematických schopností dětí mladšího školního věku (činnosti k rozvoji prostorové představivosti, náměty k řešení slovních a numerických úloh).
Student si osvojí způsobilost rozvíjet matematické schopnosti žáků primární školy
Předpoklady
Základy pedagogické psychologie, biologie dítěte a didaktiky matematiky

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Aktivní účast v seminářích, zpracování a odevzdání seminární práce.
Doporučená literatura
  • Hejný, M. (1990). Teória vyučovania matematiky 2.. Bratislava: SPN.
  • Helus, Z. a kol. (1979). Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN.
  • KOŠČ, L. (1986). Myslenie a inteligencia. Bratislava: SPN.
  • Košč, L. (1972). Psychológia matematických schopností.. Bratislava: SPN.
  • Kruteckij, V. A. (1977). Otázky psychologie schopností. Bratislava: SPN.
  • KUŘINA, F. (1990). Umění vidět v matematice. . Praha.
  • Kuřina, F. (2002). 10 geometrických transformací. Praha: Prometheus.
  • Stopenová, A. (2013). Matematické schopnosti a jejich rozvíjení. Olomouc: UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní