Předmět: Matematika s didaktikou 5

« Zpět
Název předmětu Matematika s didaktikou 5
Kód předmětu KMT/TMA5
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Didaktický systém matematiky primární školy, základní tendence vývoje vyučování matematice. Analýza konkrétních témat RVP ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace- číslo a početní operace, závislosti, vztahy a práce s daty, geometrie v rovině a prostoru.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je umožnit studentům osvojit si základní kompetence potřebné k výuce matematiky v nižší sekundární škole ? aplikací znalosti z předmětů odborného základu získat kompetence oborově předmětové a rozvíjet je v didaktických aplikacích ve vyučování matematice, konkretizovat poznatky získané v předmětech pedagogické způsobilosti na podmínky matematického vzdělávání. Student by měl pochopit didaktický systém matematiky v rozsahu sekundární školy a postihnout základní tendence vývoje vyučování matematice.
Absolvent předmětu získá způsobilost s potřebným nadhledem se pohybovat v edukačním prostoru primární školy ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace, řídit učební činnost žáků, evaluovat výsledky výuky a kreativně modifikovat své pedagogické postupy v předmětu matematika vzhledem k věkovým, mentálním a sociálním potřebám žáků.
Předpoklady
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu jsou základní oborově matematické kompetence získané studiem odborně zaměřených matematických předmětů a schopnost tvořivě je aplikovat v didaktických souvislostech.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta

Aktivní účast v seminářích, odevzdání zpracovaného portfolia v určeném termínu, dokumentujícího samostatnou domácí práci - písemné přípravy na vyučovací hodinu, seminární práce a její prezentace.
Doporučená literatura
  • Hejný, M. - Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Praha, Portál 2001. ISBN 80-7178-581-4..
  • Hejný, M. - Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Praha, UK 1999. ISBN 80-86039-98-6..
  • Novák, B.: Matematika III. Několik kapitol z didaktiky matematiky. Olomouc, UP 1999. ISBN 80-7067-979-4..
  • Novák, B.: Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 1. Olomouc, UP 2003. ISBN 80-244-0691-8.
  • Rámcový vzdělávací program ZV. http://www.vuppraha.cz.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní