Předmět: Matematika s didaktikou 3

« Zpět
Název předmětu Matematika s didaktikou 3
Kód předmětu KMT/TM3Q
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Uhlířová Martina, RNDr. Ph.D.
  • Bártek Květoslav, Mgr. Ph.D.
  • Bártková Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět má poskytnout odborný nadhled nad učivem matematiky na základní škole v těchto oblastech: - zápis přirozeného čísla v dekadické a z-adické číselné soustavě a operace v těchto soustavách, - převádění zápisu přirozeného čísla z jedné číselné soustavy do druhé, - dělitelnost v množině celých čísel, znaky dělitelnosti, dělení se zbytkem, - rozšiřování číselných oborů - z čísel přirozených na čísla celá, racionální a reálná.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle předmětu: - seznámit studenty se zápisem přirozeného čísla v číselných soustavách o obecném základu a základními operacemi v těchto soustavách, - seznámit studenty s konstrukcí číselných oborů
Poznatky získané v předmětu TMA3 jsou předpokladem pro úspěšné studium dalších předmětů a využití v pedagogické praxi.
Předpoklady
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu jsou základní oborově matematické kompetence získané studiem odborně zaměřených matematických předmětů TMA1, TMA2.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Didaktický test, Seminární práce

Aktivní účast na cvičeních, 60% úspěšnost v průběžných testech, zpracování a odevzdání sem. práce.
Doporučená literatura
  • Bártková, E. (2013). Matematika 3. Olomouc: UP.
  • Cotton, T. (2013). Understanding and Teaching Primary Mathematics. Edinburg: Pearson.
  • DRÁBEK, J. a kol. (1985). Základy elementární aritmetiky pro studium učitelství 1. st. ZŠ. Praha.
  • Eberová, J. (2006). Základy matematiky 6. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Fox, S., Surtees, L. (2010). Mathematics Across the Curriculum. London.
  • Kirkby, D. (1986). Investigation Bank Book 5, 7, 17. Shefiield: Dickens a Son.
  • Kline, M. (1998). Mathematics for the Nonmathematician. New York: Dover Pub.
  • Novák, B., Eberová, J., Stopenová, A. (2004). Základy elementární matematiky v úlohách. Olomouc.
  • Perný, J. (2009). Kapitoly z elementární aritmetiky II.. Liberec: TU.
  • Perný, J. (2010). Kapitoly z elementární aritmetiky I.. Liberec: TU.
  • Pound, L., Lee, T. (2011). Teaching Mathematics Creatively. New York.
  • Schuster, L., Anderson, N., C. (2005). Good Questions for Math Teaching. California: Sausalito.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní