Vyučující
|
-
Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
-
Uhlířová Martina, RNDr. Ph.D.
-
Bártek Květoslav, Mgr. Ph.D.
-
Bártková Eva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět má poskytnout odborný nadhled nad učivem matematiky na základní škole v těchto oblastech: - zápis přirozeného čísla v dekadické a z-adické číselné soustavě a operace v těchto soustavách, - převádění zápisu přirozeného čísla z jedné číselné soustavy do druhé, - dělitelnost v množině celých čísel, znaky dělitelnosti, dělení se zbytkem, - rozšiřování číselných oborů - z čísel přirozených na čísla celá, racionální a reálná.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu: - seznámit studenty se zápisem přirozeného čísla v číselných soustavách o obecném základu a základními operacemi v těchto soustavách, - seznámit studenty s konstrukcí číselných oborů
Poznatky získané v předmětu TMA3 jsou předpokladem pro úspěšné studium dalších předmětů a využití v pedagogické praxi.
|
Předpoklady
|
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu jsou základní oborově matematické kompetence získané studiem odborně zaměřených matematických předmětů TMA1, TMA2.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Didaktický test, Seminární práce
Aktivní účast na cvičeních, 60% úspěšnost v průběžných testech, zpracování a odevzdání sem. práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Bártková, E. (2013). Matematika 3. Olomouc: UP.
-
Cotton, T. (2013). Understanding and Teaching Primary Mathematics. Edinburg: Pearson.
-
DRÁBEK, J. a kol. (1985). Základy elementární aritmetiky pro studium učitelství 1. st. ZŠ. Praha.
-
Eberová, J. (2006). Základy matematiky 6. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
Fox, S., Surtees, L. (2010). Mathematics Across the Curriculum. London.
-
Kirkby, D. (1986). Investigation Bank Book 5, 7, 17. Shefiield: Dickens a Son.
-
Kline, M. (1998). Mathematics for the Nonmathematician. New York: Dover Pub.
-
Novák, B., Eberová, J., Stopenová, A. (2004). Základy elementární matematiky v úlohách. Olomouc.
-
Perný, J. (2009). Kapitoly z elementární aritmetiky II.. Liberec: TU.
-
Perný, J. (2010). Kapitoly z elementární aritmetiky I.. Liberec: TU.
-
Pound, L., Lee, T. (2011). Teaching Mathematics Creatively. New York.
-
Schuster, L., Anderson, N., C. (2005). Good Questions for Math Teaching. California: Sausalito.
|