Předmět: Matematika s didaktikou 2

« Zpět
Název předmětu Matematika s didaktikou 2
Kód předmětu KMT/TM2Q
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Bártek Květoslav, Mgr. Ph.D.
  • Uhlířová Martina, RNDr. Ph.D.
  • Bártková Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět směřuje k vybudování pojmu přirozeného čísla a vlastností operací s přirozenými čísly. Témata: Binární operace v množině. Vlastnosti binárních operací. Algebraické struktury s 1 binární operací. Algebraické struktury se dvěma binárními operacemi. Trojí pohled na přirozené číslo. - Přirozená čísla jako čísla kardinální. - Přirozená čísla jako čísla ordinální. - Přirozená čísla jako prvky Peanovy množiny. Binární operace s přirozenými čísly s didaktickými aplikacemi.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Poskytnout odborný nadhled nad učivem matematiky na základní škole (přirozená čísla, operace s přirozenými čísly).
Poznatky získané v předmětu TMA2 jsou předpokladem pro úspěšné studium dalších předmětů a využití v pedagogické praxi.
Předpoklady
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu jsou základní oborově matematické kompetence získané studiem odborně zaměřeného matematického předmětu TMA1 a schopnost tvořivě je aplikovat v didaktických souvislostech.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Seminární práce

Aktivní účast na cvičeních, 60% úspěšnost v průběžných testech, zpracování a odevzdání sem. práce.
Doporučená literatura
  • Bártková, E. (2013). Matematika 2 (Algebreické struktury). Olomouc: UP.
  • Cotton, T. (2013). Understanding and Teaching Primary Mathematics. Edinburg: Pearson.
  • DRÁBEK, J. a kol. (1985). Základy elementární aritmetiky pro studium učitelství 1. st. ZŠ. Praha.
  • Eberová, J. (2005). Základy matematiky 4. Olomouc: UP.
  • Fox, S., Surtees, L. (2010). Mathematics Across the Curriculum. London.
  • Kirkby, D. (1986). Investigation Bank Book 5, 7, 17. Shefiield: Dickens a Son.
  • Kline, M. (1998). Mathematics for the Nonmathematician. New York: Dover Pub.
  • Novák, B., Eberová, J., Stopenová, A. (2004). Základy elementární matematiky v úlohách. Olomouc.
  • Perný, J. (2009). Kapitoly z elementární aritmetiky II.. Liberec: TU.
  • Perný, J. (2010). Kapitoly z elementární aritmetiky I.. Liberec: TU.
  • Pound, L., Lee, T. (2011). Teaching Mathematics Creatively. New York.
  • Schuster, L., Anderson, N., C. (2005). Good Questions for Math Teaching. California: Sausalito.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní