Předmět: Kapitoly z historie matematiky

« Zpět
Název předmětu Kapitoly z historie matematiky
Kód předmětu KMT/THMA
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Nocar David, Mgr. Ph.D.
  • Halas Zdeněk, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Využití historických reminiscencí v práci učitele matematiky primární školy. Nejvýznamnější etapy historie matematiky od období formování prvních matematických poznatků přes matematiku v antickém Řecku, středověkou matematiku až po vznik a rozvoj moderní matematiky v 19. a 20. století. Historie početního a matematického vzdělávání, v českých zemích.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Hlavním záměrem zařazení předmětu a současně předpokladem didaktického využití historických reminiscencí v práci učitele matematiky primární školy je nezbytná základní orientace učitele v historii matematiky jako vědního oboru se zdůrazněním těch skutečností, které mohou být smysluplně využity v práci s dětmi ve věku 6 -11. Předmět má seznámit s vybranými partiemi historie matematiky, kterých lze motivačně využít v matematickém vyučování (významné postavy historie matematiky, zajímavé historické úlohy).
Student získá základní orientaci v historii matematiky jako vědy a náměty k využití historických poznámek v edukaci, získá způsobilost s potřebným nadhledem se pohybovat v edukačním prostoru primární školy .
Předpoklady
Předmět nenavazuje. Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu jsou základní oborově matematické kompetence získané studiem odborně zaměřených matematických předmětů a schopnost tvořivě je aplikovat v didaktických souvislostech.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta

Zpracování a prezentace seminárních prací s tematikou charakteristiky zvoleného období historie matematiky nebo významného matematika minulosti a historické poznámky v učebnicích matematiky pro základní školu.
Doporučená literatura
  • Bero, P.: Matematici, já a ty. Bratislava: Mladé letá, 1989..
  • Historie matematiky I. Sborník ze semináře pro vyučující na středních školách. Ed. J. Bečvář, E. Fuchs. JČMF, Brno 1994.
  • Novák, B.: Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 2 pro učitelství 1. stupně ZŠ. Olomouc: UP, 2004. 66 s. ISBN 80-244-0916-X..
  • Opava, Z.: Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní