Vyučující
|
-
Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
-
Nocar David, Mgr. Ph.D.
-
Halas Zdeněk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Využití historických reminiscencí v práci učitele matematiky primární školy. Nejvýznamnější etapy historie matematiky od období formování prvních matematických poznatků přes matematiku v antickém Řecku, středověkou matematiku až po vznik a rozvoj moderní matematiky v 19. a 20. století. Historie početního a matematického vzdělávání, v českých zemích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Hlavním záměrem zařazení předmětu a současně předpokladem didaktického využití historických reminiscencí v práci učitele matematiky primární školy je nezbytná základní orientace učitele v historii matematiky jako vědního oboru se zdůrazněním těch skutečností, které mohou být smysluplně využity v práci s dětmi ve věku 6 -11. Předmět má seznámit s vybranými partiemi historie matematiky, kterých lze motivačně využít v matematickém vyučování (významné postavy historie matematiky, zajímavé historické úlohy).
Student získá základní orientaci v historii matematiky jako vědy a náměty k využití historických poznámek v edukaci, získá způsobilost s potřebným nadhledem se pohybovat v edukačním prostoru primární školy .
|
Předpoklady
|
Předmět nenavazuje. Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu jsou základní oborově matematické kompetence získané studiem odborně zaměřených matematických předmětů a schopnost tvořivě je aplikovat v didaktických souvislostech.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta
Zpracování a prezentace seminárních prací s tematikou charakteristiky zvoleného období historie matematiky nebo významného matematika minulosti a historické poznámky v učebnicích matematiky pro základní školu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bero, P.: Matematici, já a ty. Bratislava: Mladé letá, 1989..
-
Historie matematiky I. Sborník ze semináře pro vyučující na středních školách. Ed. J. Bečvář, E. Fuchs. JČMF, Brno 1994.
-
Novák, B.: Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 2 pro učitelství 1. stupně ZŠ. Olomouc: UP, 2004. 66 s. ISBN 80-244-0916-X..
-
Opava, Z.: Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989.
|