Předmět: Programování pro učitele matematiky

« Zpět
Název předmětu Programování pro učitele matematiky
Kód předmětu KMT/PUM@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Laitochová Jitka, doc. RNDr. CSc.
  • Halas Zdeněk, Mgr. Ph.D.
  • Talášek Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Základní pojmy jsou formální problém, algoritmus a program, počítač, paměť, proměnná, druhy akcí, které se vyskytují v algoritmech při zpracování úlohy na počítači, tj. přiřazení, větvení algoritmu, cyklus), způsoby zápisu algoritmů, programovací jazyky a jejich typy. Hlavní náplní kurzu je pak implementace algoritmů v programovacím jazyce (C, Python nebo GNU Octave). Studenti se seznamují s jednoduchými způsoby výpočtu hodnot vybraných elementárních funkcí (goniometrické funkce, odmocniny, logaritmy), známých konstant (pi, e), kořenů rovnic, rozkladů přirozených čísel na prvočísla apod. V ukázkových příkladech je vždy zadán problém, který se má vyřešit, následuje jednoduchá komentovaná implementace a na konci jsou zadány úlohy k vlastnímu řešení. Jedná se často o modifikace daného algoritmu nebo o napsání nového programu, řešícího podobný problém.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s algoritmickým myšlením, které je nezbytné jak pro tvorbu fungujícího programového vybavení, tak pro pochopení obecných principů již hotových profesionálních produktů. Studenti budou řešit řadu drobných problémů z oblasti školské matematiky a seznámí se přitom se základními principy výpočtů hodnot, s nimiž v matematice běžně pracují (odmocniny, e, pi, sinus, kořeny rovnic). Při implementaci bude použit programovací jazyk C, Python nebo GNU Octave. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - rozumět základním principům vytváření a implementace algoritmů. To se bude testovat zadáváním úprav na programech, které jsou studentům poskytnuty ke studiu, a tvorbou programů nových, ale typově podobných těm, které jsou studentům prezentovány. - algoritmizovat vybrané problémy související se školskou matematikou - implementovat jednoduchý výpočet ve vybraném programovacím jazyce (C, Python nebo GNU Octave).

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet: aktivní účast ve výuce s případným nahrazení absencí pomocí vypracování domácích úkolů.
Doporučená literatura
  • ČASTOVÁ, N., ŠARMANOVÁ, J. (1987). Počítače a algoritmizace. Ostrava: VŠB.
  • KADLEC, V. (2005). Učíme se programovat v jazyce C. Brno: CP Books, a.s.
  • KUKAL, J. (1996). Myšlením k algoritmům. Praha: Grada.
  • LAITOCHOVÁ, J. (2013). Algoritmizace [online]. Olomouc: UP.
  • LAITOCHOVÁ, J., HALAS, Z. (2012). Algoritmy v C pro učitele matematiky. [CD-ROM]. Olomouc: UP.
  • LIBICHER, I., TOEPFER, P. (1996). Od problému k algoritmu a programu. Praha: Grada.
  • STOWEL, L. (2017). Coding for beginners: Using Python. Usborne Books.
  • SUMMERFIELD, M. (2010). Python 3, výukový kurz. Brno: Computer Press, a.s.
  • Talášek T. KMT/PUM@ - Programování pro učitele (on-line): https://pum.talasek.net. .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní