Předmět: Matematická pregramotnost

« Zpět
Název předmětu Matematická pregramotnost
Kód předmětu KMT/PMP@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Uhlířová Martina, RNDr. Ph.D.
  • Bártková Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata Základy teorie množin (množina, relace mezi množinami, operace na množině) v kontextu reálného života. Propedeutika relací, pojem binární relace v množině, grafické znázornění relace, vlastnosti relací v kontextu reálného života. Relace ekvivalence - rozklad základní množiny na disjunktní třídy, relace ostrého lineárního uspořádání v kontextu reálného života. Identifikace charakteristické vlastnosti třídy rozkladu, vlastnosti relace uspořádání v kontextu reálného života. Uspořádání prvků množiny podle daného kritéria. Uchopení pojmu kvantity. Ontogeneze a struktura matematických schopností. Metody a formy práce vhodné pro rozvíjení matematické pregramotnosti. Matematická pregramotnost v kontextu kurikulárních dokumentů předškolního vzdělávání. Didaktická hra a její postavení v didaktice matematiky. Praktická aplikace základních poznatků z teorie množin a z elementární aritmetiky, užití základních poznatků z geometrie. Poznávání základních geometrických rovinných a prostorových útvarů. Konkrétní činnosti a operace vedoucí k pojmu rovinného útvaru a tělesa. Geometrické transformace. Základy topologie. Orientace v čase, časová souslednost, uspořádání dle časové osy. Propedeutika binárních operací v kontextu reálného života. Získávání předmatematických zkušeností dětí vedoucích k rozvoji matematické pregramotnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit a používat základní matematické pojmy teorie množin a elementární aritmetiky související s předmatematickými představami, - provést rozklad na třídy na základě relace ekvivalence (dle dané vlastnosti) v kontextu reálných situací, - uspořádat danou množinu dle charakteristické vlastnosti v kontextu reálných situací, - charakterizovat a identifikovat základní geometrické útvary v rovině, - charakterizovat a identifikovat základní geometrická tělesa v prostoru, - charakterizovat zásady grafické interpretace 3D objektu do dimenze 2D a naopak, - orientovat se v pojmové struktuře základních matematických představ a v pojmové struktuře matematické pregramotnosti, - koncipovat projekt se zaměřením na rozvíjení matematické pregramotnosti.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • ACLAND, J. (2005). Fun with Shape and Size. Oxford.
  • Hejný, M. (1998). Barevná bludiště. Praha: PdF UK.
  • Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál.
  • Košč, L. (1972). Psychológia matematických schopností.. Bratislava: SPN.
  • KŘÍŽOVÁ, J., MRUŠKOVIČOVÁ, L. (1988). Rozvíjení základních matematických představ v mateřské škole.. Praha.
  • Morgan, N. (2008). Count to 10. London.
  • Morgan, N. (2008). Learn the Time. London.
  • Novák B. (1992). Matematika III - Několik kapitol z didaktiky matematiky. UP Olomouc.
  • Opravilová, E., & Gebhartová, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
  • OPRAVILOVÁ, E. (1988). Dítě si hraje a poznává svět. Praha : SPN.
  • Opravilová, E., Filcík, G. (1995). Než půjdeš do školy I a II. Praha.
  • Sciacovelli, G. (1978). Nová matematika. Praha: SPN.
  • Vančurová, E. (1976). Bystrozraký Filip. Praha: Albatros.
  • Veberová, E. (1990). Těšíme se do školy. Praha: SPN.
  • Waites, M. J., Morgan, N. L., Rockey, J. S., Higton, G. (2001). Industrial Microbiology: An Introduction. Wiley-Blackwell.
  • Weigl, I. (1982). Porovnávanie, usporadúvanie, priraďovanie. Bratislava: SPN.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní