Témata Základy teorie množin (množina, relace mezi množinami, operace na množině) v kontextu reálného života. Propedeutika relací, pojem binární relace v množině, grafické znázornění relace, vlastnosti relací v kontextu reálného života. Relace ekvivalence - rozklad základní množiny na disjunktní třídy, relace ostrého lineárního uspořádání v kontextu reálného života. Identifikace charakteristické vlastnosti třídy rozkladu, vlastnosti relace uspořádání v kontextu reálného života. Uspořádání prvků množiny podle daného kritéria. Uchopení pojmu kvantity. Ontogeneze a struktura matematických schopností. Metody a formy práce vhodné pro rozvíjení matematické pregramotnosti. Matematická pregramotnost v kontextu kurikulárních dokumentů předškolního vzdělávání. Didaktická hra a její postavení v didaktice matematiky. Praktická aplikace základních poznatků z teorie množin a z elementární aritmetiky, užití základních poznatků z geometrie. Poznávání základních geometrických rovinných a prostorových útvarů. Konkrétní činnosti a operace vedoucí k pojmu rovinného útvaru a tělesa. Geometrické transformace. Základy topologie. Orientace v čase, časová souslednost, uspořádání dle časové osy. Propedeutika binárních operací v kontextu reálného života. Získávání předmatematických zkušeností dětí vedoucích k rozvoji matematické pregramotnosti.
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit a používat základní matematické pojmy teorie množin a elementární aritmetiky související s předmatematickými představami, - provést rozklad na třídy na základě relace ekvivalence (dle dané vlastnosti) v kontextu reálných situací, - uspořádat danou množinu dle charakteristické vlastnosti v kontextu reálných situací, - charakterizovat a identifikovat základní geometrické útvary v rovině, - charakterizovat a identifikovat základní geometrická tělesa v prostoru, - charakterizovat zásady grafické interpretace 3D objektu do dimenze 2D a naopak, - orientovat se v pojmové struktuře základních matematických představ a v pojmové struktuře matematické pregramotnosti, - koncipovat projekt se zaměřením na rozvíjení matematické pregramotnosti.
|
-
ACLAND, J. (2005). Fun with Shape and Size. Oxford.
-
Hejný, M. (1998). Barevná bludiště. Praha: PdF UK.
-
Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál.
-
Košč, L. (1972). Psychológia matematických schopností.. Bratislava: SPN.
-
KŘÍŽOVÁ, J., MRUŠKOVIČOVÁ, L. (1988). Rozvíjení základních matematických představ v mateřské škole.. Praha.
-
Morgan, N. (2008). Count to 10. London.
-
Morgan, N. (2008). Learn the Time. London.
-
Novák B. (1992). Matematika III - Několik kapitol z didaktiky matematiky. UP Olomouc.
-
Opravilová, E., & Gebhartová, V. (2011). Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha: Portál.
-
OPRAVILOVÁ, E. (1988). Dítě si hraje a poznává svět. Praha : SPN.
-
Opravilová, E., Filcík, G. (1995). Než půjdeš do školy I a II. Praha.
-
Sciacovelli, G. (1978). Nová matematika. Praha: SPN.
-
Vančurová, E. (1976). Bystrozraký Filip. Praha: Albatros.
-
Veberová, E. (1990). Těšíme se do školy. Praha: SPN.
-
Waites, M. J., Morgan, N. L., Rockey, J. S., Higton, G. (2001). Industrial Microbiology: An Introduction. Wiley-Blackwell.
-
Weigl, I. (1982). Porovnávanie, usporadúvanie, priraďovanie. Bratislava: SPN.
|