Course: Developing Mathematical Thinking 1

« Back
Course title Developing Mathematical Thinking 1
Course code KMT/PM1Q
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Uhlířová Martina, RNDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
  • Attendace - 26 hours per semester
Learning outcomes
The course introduces basic method for developing young children's mathematical abilities. The goal is to train teacher (esp. preschool educators) to develop children's critical, analytic and mathematical thinking.

Prerequisites
Foundation mathematics in extent basic and central school

Assessment methods and criteria
Seminar Work

Recommended literature
  • Divíšek, J. (1987). Metodika rozvíjení matematických představ v mateřské škole. Praha.
  • Hejný, M. (1998). Barevná bludiště. Praha: PdF UK.
  • Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha.
  • Kollariková, Z., Pupala, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha.
  • Košč, L. (1972). Psychológia matematických schopností.. Bratislava: SPN.
  • KŘÍŽOVÁ, J., MRUŠKOVIČOVÁ, L. (1988). Rozvíjení základních matematických představ v mateřské škole.. Praha.
  • Novák, B. (1999). Matematika III. Několik kapitol z didaktiky matematiky. Olomouc.
  • Novák, B. (2004). Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 2. Olomouc.
  • Novák, B. (2003). Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 1. Olomouc.
  • Opravilová, E. (1979). Domaluj, vystřihni a hrej si. Praha: Komenium.
  • Opravilová, E., Filcík, G. (1995). Než půjdeš do školy I a II. Praha.
  • Pokorná, V., & Boháčová, Š. (1994). Porovnej, dokresli, spojuj, rozlišuj, skládej: jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii, dyskalkulii. Praha: BLUG.
  • Sciacovelli, G. (1978). Nová matematika. Praha: SPN.
  • Vančurová, E. (1976). Bystrozraký Filip. Praha: Albatros.
  • Veberová, E. (1990). Těšíme se do školy. Praha: SPN.
  • Weigl, I. (1982). Porovnávanie, usporadúvanie, priraďovanie. Bratislava: SPN.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester