Předmět: Rozvoj matematických představ 1

« Zpět
Název předmětu Rozvoj matematických představ 1
Kód předmětu KMT/PM1Q
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Uhlířová Martina, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Při působení učitelek v mateřské škole nejde o systematickou výuku matematiky, ale o utváření matematických představ - přesněji řečeno o vybavení dětí schopností dívat se na svět na základě poznaných vztahů, souvislostí a zkušeností. Studenti se seznamují se základními pojmy elementární matematiky a jejich užitím při vytváření a rozvíjení základních matematických představ.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi pro utváření matematických představ dětí předškolního věku.
Poznatky získané v předmětu RMP1 jsou předpokladem pro úspěšné studium dalších předmětů a využití v pedagogické praxi.
Předpoklady
Základy matematiky v rozsahu základní a střední školy

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

aktivní účast na seminářích, zpracování a odevzdání seminární práce
Doporučená literatura
  • Divíšek, J. (1987). Metodika rozvíjení matematických představ v mateřské škole. Praha.
  • Hejný, M. (1998). Barevná bludiště. Praha: PdF UK.
  • Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha.
  • Kollariková, Z., Pupala, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha.
  • Košč, L. (1972). Psychológia matematických schopností.. Bratislava: SPN.
  • KŘÍŽOVÁ, J., MRUŠKOVIČOVÁ, L. (1988). Rozvíjení základních matematických představ v mateřské škole.. Praha.
  • Novák, B. (1999). Matematika III. Několik kapitol z didaktiky matematiky. Olomouc.
  • Novák, B. (2004). Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 2. Olomouc.
  • Novák, B. (2003). Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 1. Olomouc.
  • Opravilová, E. (1979). Domaluj, vystřihni a hrej si. Praha: Komenium.
  • Opravilová, E., Filcík, G. (1995). Než půjdeš do školy I a II. Praha.
  • Pokorná, V., & Boháčová, Š. (1994). Porovnej, dokresli, spojuj, rozlišuj, skládej: jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii, dyskalkulii. Praha: BLUG.
  • Sciacovelli, G. (1978). Nová matematika. Praha: SPN.
  • Vančurová, E. (1976). Bystrozraký Filip. Praha: Albatros.
  • Veberová, E. (1990). Těšíme se do školy. Praha: SPN.
  • Weigl, I. (1982). Porovnávanie, usporadúvanie, priraďovanie. Bratislava: SPN.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr