Vyučující
|
-
Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kleiner Martina, Mgr.
-
Bártková Eva, Mgr. Ph.D.
-
Bártek Květoslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: - Matematická příprava učitelů dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (terminologie, doporučená literatura), - Specifika matematického vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (charakteristiky promítající se do vzdělávání matematice; vhodné didaktické pomůcky, učebnice; doporučené zásady), - Specifika matematického vzdělávání žáků se senzorickým postižením (vhodné pomůcky, učebnice; doporučené zásady), - Specifika matematického vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení v matematice - především dyskalkulie (projevy jednotlivých dysporuch v matematice, vhodné didaktické pomůcky; doporučené zásady).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Semestrální práce
- 6 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je: - seznámit studenty se specifickými přístupy k matematickému vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami zajišťovanému formou individuální integrace na 1. stupni základních škol, - získat teoretické a praktické dovednosti pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v hodinách matematiky.
Poznatky získané v předmětu MVZSP jsou předpokladem pro úspěšné studium dalších předmětů a využití v pedagogické praxi.
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno zvládnutím základních didaktických dovedností získaných v předmětech DIMA, DIMB.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Zpracovat seminární práci na jedno z témat uvedených v anotaci předmětu. Vytvořit didaktickou pomůcku nebo soubor pracovních listů určených do výuky matematiky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
|
Doporučená literatura
|
-
BLAŽKOVÁ, R., MATOUŠKOVÁ, K., VAŇUROVÁ, M., BLAŽEK, M., : Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno : Paido, 2007..
-
Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ a speciální školy..
-
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha : Portál, 2003..
-
BLAŽKOVÁ, R., MATOUŠKOVÁ, K., VAŇUROVÁ, M., BLAŽEK, M. (2007). Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno.
-
HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ, J. (1999). Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. . Praha.
-
KEBLOVÁ, A. (1995). Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky základní školy.. Praha.
-
Keblová, A. (1999). Kompenzační pomůcky : pro zrakově postižené žáky ZŠ.. Praha : Septima.
-
MÜLLER, O. a kol. (2001). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole.. Olomouc.
-
NOVÁK, J. (2000). Dyskalkulie. Specifické poruchy počítání. . Havlíčkův Brod.
-
VALENTA, M. (2003). Přehled speciální pedagogiky a školská integrace.. Olomouc.
-
ZELINKOVÁ, O. (2003). Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. . Praha.
|