Předmět: Matematická analýza 1

« Zpět
Název předmětu Matematická analýza 1
Kód předmětu KMT/MAZ1Q
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Mádrová Vladimíra, RNDr. CSc.
  • Laitochová Jitka, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Předmětem studia je diferenciální počet funkcí jedné proměnné a jeho použití. Výuka je zaměřena na objasnění hlavních pojmů této teorie (reálná funkce jedné reálné proměnné, limita a spojitost, derivace) a na vyšetřování průběhu funkcí. Obsah: Základní pojmy Limita funkce Derivace Transcendentní funkce Použití derivace Průběhy funkcí Přibližné vyjádření hodnot funkce (diferenciál, Taylorova věta) Derivace implicitní funkce Posloupnosti

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmětem studia je diferenciální počet funkcí jedné proměnné a jeho použití. Výuka je zaměřena na objasnění hlavních pojmů této teorie (reálná funkce jedné reálné proměnné, limita a spojitost, derivace) a na vyšetřování průběhu funkcí. V rámci řešení projektu ESF CZ.1.07/2.2.00/07.0104 "Inovativní přístup k přípravě budoucích učitelů matematiky s využitím výukových modulů v anglickém jazyce" byl tento předmět inovován. Studenti jsou průběžně seznamováni s odbornou anglickou terminologií matematické analýzy tak, aby mohli samostatně studovat matematiku ze zahraniční literatury.
Umět využívat diferenciálního počtu ke studiu průběhu funkcí, hledání extrémů a přibližnému vyjádření hodnot funkce.
Předpoklady
Znalost středoškolské matematiky, zejména učiva o funkcích.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška

Úspěšné zvládnutí písemných prací, vypracování domácích úloh.
Doporučená literatura
  • Jarník, V. (1955). Diferenciální počet I.. Praha.
  • Laitochová, J. (2010). Functions and Graphs. Olomouc.
  • Laitochová, J. (2007). Matematická analýza 1. Diferenciální počet - 1. část. Olomouc : Univerzita Palackého.
  • Laitochová, J. (2004). Matematická analýza 1. Diferenciální počet - 2. část. Olomouc : Univerzita Palackého.
  • Škrášek, J. Tichý, Z. (1983). Základy aplikované matematiky. Praha: SNTL.
  • Thomas, G.,B. (2008). Thomas' Calculus. Pearson Addison Wesley.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání (BB16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Matematika se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní