Předmět: Matematické vzdělávání nadaných žáků

« Zpět
Název předmětu Matematické vzdělávání nadaných žáků
Kód předmětu KMT/MANAD
Organizační forma výuky Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dofková Radka, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kleiner Martina, Mgr.
  • Bártková Eva, Mgr. Ph.D.
  • Bártek Květoslav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Program a obsahová náplň předmětu 1) Identifikace nadaného žáka. Charakteristika nadaného žáka, charakteristika matematicky nadaného žáka. 2) Organizační formy výuky, vhodné výukové metody. Základní přístupy ve vzdělávání nadaných (akcelerace, enrichment). 3) Obohacení (prohloubení, rozšíření) učiva + konkrétní ukázky. 4) Řešení soutěžní úlohy jako prostředek rozvoje osobnosti žáka s nadáním na matematiku. 5) Didaktické hry, hlavolamy 6) Didaktická počítačová hra jako prostředek pro rozvoj osobnosti žáka s nadáním na matematiku. 7) Výukový software ve vzdělávání nadaného žáka. 8) Prezentace studentských zápočtových prací.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznámí studenty se specifiky vzdělávání nadaného žáka na 1. stupni základní školy. Studentům budou představeny základní organizační formy výuky, vhodné výukové metody a základní přístupy, které by měly být ve vzdělávání nadaného žáka uplatňovány. Budou rovněž představeny konkrétní náměty, jak upravit obsah vzdělávání nadaného žáka v hodinách matematiky.
Poznatky získané v předmětu MANAD jsou předpokladem pro úspěšné studium dalších předmětů a využití v pedagogické praxi.
Předpoklady
Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno zvládnutím základních didaktických dovedností získaných v předmětech DIMA, DIMB.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

1)Prezentace vlastního námětu (aktivity) vhodného pro obohacení (rozšíření, prohloubení) učiva žáka nadaného na matematiku příp. vytvoření pracovních listů s problémovými, nestandardními úlohami. 2)Aktivní účast studentů na seminářích.
Doporučená literatura
  • Calábek, P. a kol. (2010). Péče o matematické talenty v České republice. UP, Olomouc.
  • HŘÍBKOVÁ, L. (2005). Nadání a nadaní. Praha: UK.
  • LAZNIBATOVÁ, J. (2001). Nadané dieťa, jeho vývin, vzdelavanie a podporovanie.. Bratislava: Iris.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní